Sidor

tisdag 24 april 2012

Irriterande

Som mamma är jag mycket intresserad av att även hålla min dotters mat näringsrik, god och rolig. Vilket betyder att vi hemma gör mat från grunden för det mesta. Det är inget måste och man dör inte av fiskpinnar eller mamma Scans köttbullar. Vi, i vår familj, har valt att undvika sånt så mycket det går. Det tar förvånansvärt lite tid att laga mat från grunden tycker jag. Och har man väldigt lite tid en dag kan man alltid göra omelett. Dessutom är vi begåvade med en väldigt matglad och hungrig tjej som äter det mesta. Tack och lov. Annars hade jag nog inte suttit här så kaxig som jag gör just nu. 

I alla fall. Vi har heller inget lördagsgodis utan äter/bjuder på nåt sött eller annat när vi känner för det. Ibland kan det bli en fredag, ibland blir det en bulle på tisdag, lite chips på onsdag och sen glass på söndag. Whatever. Ibland blir det inget på flera veckor, utan mer hemmagjort gotte. Jag vet att det rimmar illa med matlagning från grunden att bjuda på till exempel chips. Och ni kanske tänker att "den där hycklerskan" bjuder minsann på chips. Har hon också gjort dem från grunden? Nae. Det kan jag säkert göra. Men jag har inte orkat.
Det jag blir irriterad på är att det finns godis alldeles nära kassorna. Varför? För att sälja så klart. Men tänk ett steg längre. Min dotter, som inte så ofta äter just godis, men som på nåt sätt jäkligt snabbt lärt sig vad som finns i påsarna, blir ju också sugen. Liksom i princip alla andra barn. Nu låter det som om jag håller henne från godis och är helt rabiat. Jag kan bara säga att så icke är fallet. Hon äter godis. Vi köper bara inte hem godis. Så ofta. 

Och självklart blir det kris när man är på väg hem från jobbet/förskolan, trötta och urlakade, i behov av att handla. En utsjasad mamma och en urtrött dotter. Och så godis vid utgången som tippar allt över kanten. Varför inte bjuda på lite nötter eller frukt där istället? Skulle min dotter se det skulle hon absolut vilja ha sånt och inte godis. Det man ser, har man begär av. Speciellt i den åldern.
Vi svenskar äter tydligen mest godis av alla i hela världen. Behöver vi mer då? Nej. Det är irriterande...Snälla, kan ni hålla med mig?  : )



7 kommentarer:

Fia FIT sa...

You're not alone... jag är världsmästare på att falla till föga och ge barnen en glass efter dagis fast de borde äta frukt eller vänta till middagen. Puh...

Jag bodde på Upper East Side (75th and 3rd). Så alltså på andra sidan parken från dig :-).

Är mannen alltså kvar i New York nu?! Jag känner inte till Bronx mer än att jag passerade igen om en massa gånger när jag åkte ut till en killkompis i vad sjutton hette det... Westchester eller kanske Portchester. Han bodde iaf i Connecticut tror jag. Och det tog cirka 40 från Manhattan... tror jag också :-). Det var ett tag sedan så jag kommer inte exakt ihåg.

Jag kommer hänga här järnet! För jag tycker det är så kul att läsa om folk som bor utomlands. Och särskilt dig eftersom du är lärare, har barn, ska till mitt favvoställe!

anna sa...

Jag tycker oxå detta är för jäkligt. För min del kan de ta bort godiset och inte ta fram de mer :D
Annars går de ju lägga de någon annatstans tycker man ju, sinnessjukt egentlgien. De är ju uträknat förstås, men ändå. alla föräldrar tycker ju de är superjobbigt!

Anonym sa...

Jag håller med helt och fullt! Tänk vad bra det vore om det stod med stora bokstäver vad godis innehåller egentligen, förutom det söta, då skulla de flesta nog välja att äta något annat...

Anonym sa...

Jag håller med helt och fullt! Tänk om det stod med stora bokstäver vad godis innehåller egentligen, förutom allt socker, då skulle man kanske välja något annat sött att äta...

Anonym sa...

Jag tänker mig att det kanske underlättar om man har lördagsgodis-tänket inpräntat i barnen. Då blir det lättare att säga att det blir inget godis idag för det är tisdag, och att dom förstår det.
Sen är det ju alltid bra att undvika att handla med barn när man är stressad och trött efter jobbet. Men nu när du är ensam kanske du inte har några alternativ? Här handlar vi bara en gång i veckan - för det mesta mitt på dagen på söndagen. Funkar kanonbra för oss!

ZtorZillen sa...

Håller verkligen med dig!!!

Camilla sa...

Håller absolut med dig!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...