Sidor

torsdag 5 april 2012

Rockpass fyra

Herregud, vad det rullar på. Redan pass fyra avklarat! Det är skönt att utmaningen började på påsklovet så att jag har lite mer energi. 1/3 av utmaningen är avklarad när jag börjar jobba igen. Galet!
Igår eftermiddag körde jag detta passet (passet i sin helhet med bilder kan du finna HÄR):

Detta är en pyramid. Du börjar med 10 reps per övning, nästa cirkel 9, gången efter 8 etc.

1: Tuck Jump & Reverse lunge -
Gör en tuck jump:
följt av ett utfall bakåt. Börja med vänster ben och kör detta tio omgångar. Sedan gör du höger ben. Alternera alltså inte ben, utan gör tuck jump + vänster x 10 och sedan tuck jump + höger x 10. Utfall kan göras med eller utan vikter.

2. Tricep push- Du kan använda en equalizer, köra mot soffa eller bord, eller bara vanliga på golvet. Jag körde på golvet och på knäna. Pallar inte fötterna ännu. Men det kommer!

3. Exploding upright row - Kör en burpee utan armhävning. Men istället för ett upphopp, tar du tag i en vikt/KB/sandbag och gör en rodd

4. Reverse pullup - Man kan köra i sin equalizer eller under ett bord eller liknande. Jag körde i min TRX.



Mig tog det ca 28 minuter allt som allt. Sedan lade jag till 2 min uppvärmning och 8 min cykel som avslutning. Lugnt tempo för jag var helt slut.

De där tuck jump har jag haft svårt för, men jag märker att jag blivit starkare och kan göra dem korrekt. Tidigare kom jag inte alls högt upp och min "landning" var urusel. Det är viktigt att man har lite lätt böjda knän när man landar, och liksom studsar till så att inte mötet med golvet/marken blir stumt.

3 kommentarer:

Annie sa...

Jag som tycker burpees är sjukt jobbiga redan, måste vara tufft att a till vikt på det med - grymt jobbat!

anna sa...

Du är ju superduktig, mkt bra jobbat!

Jag smetar på lite rapsolja först och sedan valfria kryddor. Salt, flingsalt, curry, peppar osv. Annars kan man fylla kycklingen med citron, timjan lök, morötter osv. Testa, lycka till :D

Kevlarsjäl sa...

Jösses vad du kör! Heja dig!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...