Sidor

söndag 2 september 2012

Första springturen som "amerikan"

Idag tog jag mig ut i parken. Jag känner av en liten förkylning som är på väg, men jag hoppas kunna hoppa över den med bra mat, C-vitamin och rörelse. Jag körde ett kortare pass Bodyrock i parken och tog en springtur på ca 20 min. Kändes bra. Jag läste på Härligvardag att hon under nåt år börjat med att andas med näsan vid löpning. Det vill säga, att stänga munnen och endast använda näsan till andning. Jag testade igår och det kändes mycket skumt och till en början ganska jobbigt. Det kom lite snor, och det kändes tungt att andas. Sedan kändes det bättre. Dock var jag tvungen att hela tiden tänka på att stänga munnen...Jag ska testa nästa gång med så får vi se.

Hur andas ni?

8 kommentarer:

Västgötskan sa...

Genom munnen när jag blir riktigt ansträngd. Jag hade inte kunnat springa intervaller och andas genom näsan. DET GÅR INTE!!! Haha!

Jag har också läst om den där idén/"trenden". Vet inte vad jag ska tro... Det är så många som experimenterar inom löpningen med teknik och annat... :-)

Kram M

M sa...

När jag springer? Typ inte alls! Det är förmodligen därför jag bara vill lägga mig ner och dö.

Malin-Charlotta sa...

Oj, jag brukar andas genom näsan första tiden, sedan när jag börjar att flåsa åker munnen upp. Och därmed även en och annan insekt in.....

Ingmarie sa...

Genom mun o näsa när jag anstränger mig. Annars genom näsan.
Att andas enbart genom näsan är lugnande så vid högpresterande aktiviteter vet jag inte om det är så bra... (?)
Vad är syftet liksom?

Anna sa...

Jag har försökt att andas genom munnen, men de går inte så bra. Jag tänkte mycket på hur jag skulle andas innan och fick inte grepp om de. När jag väl slutade tänka på de, har de gått bra :P

Marie sa...

Jag andas alltid genom munnen, har jättesvårt att andas genom näsan..: )

Lisa sa...

Genom munnen! Hehe. Iaf om man tar i ordentligt! Då finns ingen chans att tillgodose syrebehovet med näsan...;) och på sistone känns det som jag vart täppt konstant. Haha

anneliten sa...

Har aldrig fuderat på hur jag andas när jag springer - andas gör man väl bara. Eller nu ljuger jag - jag brukar tänka på att bukandas ibland, men också det är rätt naturligt för mig. Näsandning hör till yogan tycker jag. Vad är syftet med näsandning när man springer?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...