Sidor

lördag 14 juli 2012

Livet i New York

Livet i New York är svettigt minst sagt. Det är mycket varmt på sommaren, och väldigt fuktigt i luften. Antalet regndagar är väldigt få, speciellt i år tydligen. Sedan vi kom för lite mer än tre veckor sen har det regnat 1-2 dagar, resten har varit soligt och varmt. Någon dag molnigt, men fuktigt.
Det är mycket folk överallt, på stan, i affärer, på bussar och tunnelbana. Mycket trångt. Men för det mesta har folk mycket respekt för varandra.
Män håller upp dörrar för kvinnor och låter dem gå före eller hjälper till om de ser att man har det tufft (bärande eller liknande). De flesta säger "Excuse me" långt före innan de behöver tränga sig förbi. I Sverige är det oftast så att man inte ser att någon vill förbi förrän de står alldeles bakom och försöker "smyga" förbi genom en minimal springa (som om man har ögon runt hela skallen och man kan se exakt när någon är på väg och vill förbi?)
Det är kompakt living som gäller. De flesta lägenheter är små, med små utrymmen. Många delar på små utrymmen med andra ord. Om man inte har råd med en stor våning eller ett hus, men de få som finns är galet dyra. Det är nog lättare att hitta bostad här i New York än i Stockholm. Det är privata bostäder alltihop och det finns inga köer på 20 år. Standarden är sämre, skulle jag vilja säga, men samtidigt får man det man betalar för.
Maten är annorlunda. Mycket skräp finns på marknaden. Mycket som är sjukt gott. Jag svär, hade jag ingen discplin skulle jag lätt väga 250 kg. Eller mer. Bröd har typ ett ton konserveringsmedel och håller hur länge som helst. Hemma möglar det efter nån vecka. Inte här! Här kan det hålla flera veckor. När jag bodde här sist, såg jag aldrig mögel, trots att jag vet att vi hade gammalt bröd hemma nån gång. När jag sedan flyttade till Sverige blev jag chockad att brödet blev gammalt så snabbt...
Dock finns det också bra alternativ, det gäller bara att hålla ögonen öppna och blunda när man passerar det galet goda, förbjudna!

Carrot cake to die for

Vid min park

8 kommentarer:

Maria sa...

Är lite avis på dig som har denna möjligheten ...;).
Någon gång ska jag till N Y, verkar vara en underbar stad.
Ha det så bra!
=)

Västgötskan sa...

Positiva och negativa förändringar låter det som (?)
Du får baka eget bröd. Grymt gott ju! ;-)

Kram!

Fia sa...

Låter som att du har det bra därborta =)

Sv. Tack för din uppmuntrande kommentar i min blogg. Nu har jag hunnit smälta det tråkiga. Rikta om mina tankar och känner mig peppad igen. Det kommer gå bra detta.

Lisa sa...

Ge oss lite sol och värme! Härborta kan man inte ens ana att det är sommar, hahaha. Det där med brödet var förvånande, jag tycker liksom brödet håller aslänge här!

Anna sa...

De är både för och nackdelar med NY hör jag :P Som med Sverige oxå :)Du kanske kan baka eget bröd om du vill ha de? Jag hoppas hittar några billiga räkor, de är ju så galet gott. KRAM

Viktkamp sa...

i april nästa år ska jag och maken till NY och Buffalo =) Längtar!

Sofia - ett bättre du sa...

Kul att läsa om hur du har det och skillnaderna mot Sverige :). Lyllos dig med få regndagar förresten, här i Sverige gör det inget annat än regnar känns det ju som just nu :)

Ann-Louise sa...

Härligt att du har det bra!! Men kan du skicka hem lite sol och värme är du snäll...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...