Sidor

tisdag 31 juli 2012

Lite svar :)

Det blev en "vild" diskussion om Mayor Bloomberg på kommentarsfältet och eftersom jag inte riktigt vet hur man ställer in så att man kan svara på kommentarer i kommentarsfältet svarar jag här istället. Jag hoppas det är okej med er?

Bloomberg har gjort mycket bra för New York och fortsätter att arbeta för att förbättra för människor. Givetvis har han också gjort vissa snedsteg i sin karriär och gjort en hel del skumma saker (som att ändra en regel innan valet av mayor för att han skulle kunna bli omvald, för att sedan ändra tillbaka regeln när han blev vald). Dock var det inte han som "rensade" bort hemlösa, utan, som Astrid sa i kommentaren, mayor Giuliani. Det var nog inte hans bästa grej enligt mig. Å andra sidan arbetade Giuliani också för att göra New York säkrare. Under slutet av 80-talet var det rena rama vilda västern ovan 96:e gatan och det var många mord, inbrott och liknande. Han gav polisen order om att rensa upp bland de kriminella och deras metoder må vara omdiskuterade (!) men han fick jobbet gjort. Idag ser situationen helt annorlunda ut än för 10-15 år sen.
Alla har vi våra för-och nackdelar.

En annan fråga som kom upp var om man ska äta måltid på 1500 kcal om man använder sig av periodisk fasta. Det är ju upp till var och en egentligen. Man ska äta den första måltiden så att man blir mätt. Första veckan var jag superhungrig vid den tiden och åt den största måltiden efter avslutande av fastan. Sedan lugnade det ner sig och jag åt normal måltid på ung 3-500 kcal. Att komma upp i 1500 kcal på en måltid om man äter bara bra mat är svårt. Jag vet inte om jag skulle orka äta:
200 gram kycklingfilé
1 avokado
100 gram keso mini
300 gram broccoli
100 gram kesella
100 gram morötter
100 gram sötpotatis
efterrätt på 200 gram jordgubbar
2 dl mjölk eller 100 gram keso till det

plus lite till, upp till 1500 kcal. Äter man istället 3 cupcakes är jobbet gjort! :)
Som sagt, lyssna på kroppen. Det är viktigast! Ibland kanske man äter en hel del, ibland mindre. Det är okej. Hungersignaler är nästan bortglömda nu för tiden. Tack vare PF hittade jag tillbaka till mina!


3 kommentarer:

Lisa sa...

Tre cupcakes låter lättare;) Men jag tror för fasen inte att jag hade haft nåt problem med hela listan heller! Hahahaa...

Det där med införandet av kalorimärkning tycker jag faktiskt är bra (fast jag stör mig på det), har märkt det i England oxå. För i USA och England finns verkligen inte lika mkt kunskap om mat och näringslära som hemma i sverige. De behöver tydliga budskap!:)

Cilla sa...

Jag är så glad att jag efter mycket experimenterande äntligen har hunger- och mättnadskänslor. Jag minns nog inte när det riktigt fungerade för mig senast. Troligen är det många år sedan jag hade en sådan bra relation till mättnad som jag har nu. Jag vågar låta kroppen bestämma på ett helt annat sätt och det känns så skönt. Att jag sedan har en bit på väg kvar är en annan femma men jag känner verkligen att jag är på rätt väg!

Anna sa...

Javisst är de jobbigt när man hör sig själv eller andra flåsa :)
Jag älskar periodisk fasta :P

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...