Sidor

lördag 9 juni 2012

Dum eller modig?

Ja, det får vi se! Fler har önskat lite om att få veta vår planering inför flytten...jag säger bara: Vilken planering? Mohahahaha. Här kör vi lite hipp som happ. Slalom liksom. Ducka här, svänga där, hoppa där. Jag har inget jobb. Maken har inget jobb. Ännu. Vi har lite på lut och jag är inte rädd för att kavla upp ärmarna. Dottern ska få börja på nån slags förskola. Där får man börja "skolan" redan som femåring, i allmän skola. Antingen att man betalar för det, eller går på kommunal skola (typ. Public school ni vet). Och boende? Det är sommar! New York har massor med parker. What is the big deal? (Eller så kan man bo hemma ho svärmor i hennes minitvåa. Det går också bra. Om det regnar i parken vill säga.) Det löser sig. När jobben haglar in så är det bara att flytta.
Lägenheter finns överallt där. Och inte är det som här där det finns monopol av nån bostadsförening eller så och man måste stå i kö i 25-50 år för att få en lägenhet att HYRA. I New York är det mycket privat, på gott och ont givetvis. Man kan få en riktigt dålig landlord (ägare av huset) som inte sköter underhåll och sånt, men samtidigt är det lättare att få bostad i New York än i Stockholm skulle jag tro (förstahandskontrakt). Standarden är väl lägre givetvis, på många ställen. Men herregud. New York - Stockholm - New York...och har man pengar kan standarden vara hur bra som helst. Allt går att köpa för pengar.
Vi kommer att börja med att bo i Bronx och för er oinvigda finns det fem stadsdelar; Manhattan, Bronx, Brooklyn, Queens och Staten Island. Manhattan är dit alla turister åker, som alla tror är New York. Men det är så mycket större.
 Bronx har ett dåligt rykte. Givetvis finns det väldigt dåliga områden med gäng och sånt, men också väldigt fina områden (där vi ska bok i början). När jag bodde i NYC förra gången bodde jag på Manhattan, men min man bodde i Bronx. När jag pratade med nån i Sverige och sa att jag skulle sticka till Bronx, blev personen helt galen. DIT kunde jag INTE åka för det var livsfarligt! HUR kan jag riskera mitt LIV?? Eh? Okiiiii...

Mr President

Well, våra grejer säljer vi här. Köper nytt i New York. Vi har inget av värde ändå. Gamla möbler från IKEA genererar inte direkt mycket stålar och är inte värda 50 000 att skeppa över. Lite böcker, kläder, minnessaker och leksaker får följa med över. Resten städas ur. Det finns som tur är IKEA även i New York. Thank God for Ingvar. Ingvar for president!

6 kommentarer:

Camilla sa...

Friskt vågat, hälften vunnet!!
Bra att ni vågar satsa. Detaljer somjobb, bostad och sånt löser sig vart efter. Tänk på alla svenskar från småland som för drygt 100 år sedan satte hela familjen på en båt till amerikat. De visste nog ännu mindre om framtiden än vad ni vet.
Ska bli jättespännande att fälja er.

Lotta Fokuserad Energi sa...

Du är en modig tjej! Man måste våga för att vinna och du vet vad du vill så KÖR!! Jag hoppas att det ordnar sig med jobb och sedan bostad mm. Tänker på dig! kram

Lisa sa...

Jag säger bara- shhhhhiiiit! Hehe. Det är häftigt och modigt. Inte dumt! Men HUR i all världen kom ni på idén?!

Anna sa...

Det kommer ordna sig, ni vågar och tar chansen :D
Lycka till med fastan!kram

ZtorZillen sa...

Gu, så häftigt! Å modigt! Ni kommer vara med om sååå mycket spännande saker å det kommer gå sååå bra för er, det är jag säker på! Tänk va underbart att våga göra sådan grej, med er inställning är jag säker på at ni kommer hitta jobb snabbare än vad ni kanske trott! Heja er!

Malin-Charlotta sa...

Definitivt hur MODIG som helst! Inte tal om något annat!!!!!!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...