Sidor

måndag 23 april 2012

Snacka om att födas med genetisk problematik

Mången gång har jag undrat varför just jag är så himla sötsugen hela tiden. Det är liksom som att jag är så onormal. Visserligen har jag träffat på folk på sista tiden som också vittnar om ett enormt sötsug som är svårt att stoppa, men ändå...ibland kan man känna sig ensammast i hela världen.

Varför jag? är nåt jag ofta tänker. Numera tänker jag: Inte så jäkla konstigt människa!

Och varför har jag insett detta?  Jo. Jag har en pappa, liksom ni så klart. Min pappa kan gå upp mitt i natten och fixa ordning en kakdeg för att han är sugen på nåt sött. Bara så där. Nu är min pappa begåvad med fin ämnesomsättning och har ett aktivt jobb. Plus att jag tror att han har nån släng av ADHD och är mycket rastlös av sig. Han sitter inte still många minuter av dagens 24 timmar...Jag själv har ju inte såna "problem".
Dessutom kan han inte med sötningsmedel. Så snart man bjuder på nåt med sötningsmedel känner han av och kan inte äta eller dricka...Galet!

Och jag som undrat hela livet varifrån mitt sötsug kommer. Är det så konstigt om man har en sån far? Jag bara undrar!


3 kommentarer:

Fia sa...

Känner igen det. Fast hos mig var det min mamma som var galen i socker. Fast hon är mer sig mig, hon har inte direkt någon bra ämnesomsättning utan är ganska stor hon med.

Hon är en expert på att jojo banta, så det är väl därifrån som jag har fått den talangen ;)

Lisa sa...

Haha, du är INTE ensam. Jag är också en socker-råtta. Men i och med skadan har kg försökt att lägga on kosten till mer näringsrik mat, hehe. Förut kunde jag verkligen käka ett halvt paket big pack glass varje (och jag menar verkligen varje, det var ett krav) kväll!!! Men jag detoxade en vecka och sen nu efteråt har jag fått lite mindre sockersug...

Malin-Charlotta sa...

Socker är ju hjärnas belönings system, så inte undra på att vi vill ha mer av den varan. Jag vet inte, men jag tror att det är med socker som med tobak och alkohol. Har man ett begär måste msn bestämma sig gör att sluta och göra det helt. Det går inte att unna sig ibland, det är ungefär som att tillåta sig att ta en cigg ibland, trots man " slutat".

Själv kommer jag också in i perioder, särskilt om jag tillåter mig..ibland. Min mage blir skit förbannad, jag får dessutom huvudvärk när sockret går ur kroppen och blir vansinnigt trött. Så här har jag min kropp att tacka för att den är förnuftig att säga ifrån ...

Det var lite socker filosofi från mig!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...