Sidor

onsdag 2 november 2011

Mandelsmör

Jag är ganska svag för jordnötssmör. Tyvärr är det ju väldigt energirikt, men det är gott att ta en tesked med proteinshake eller till kesella (när man blandar kesella med proteinpulver). Maken har också pratat om mandelsmör. Alltså som jordnötssmör, men gjort på sötmandel. I affären hittade jag ett ekologiskt alternativ, men det kostade 69 kr för en pytteburk.
Istället hittade jag ett recept på nätet. Väldigt enkelt och väldigt gott. Gör bara lite i taget, annars kan man inte sluta :)

ca 2-300 gram mandlar (hur mkt du vill göra)
olja
flingsalt

Rosta mandlarna något. Jag behöll skalen på, men de kan man också ta av efter rostning om man känner för det.. Låt svalna.
Kör i matberedare till en massa. Tillsätt lite flingsalt under tiden. När mandlarna blivit en massa, fortsätt köra matberedaren och tillsätt lite olja i taget till du får rätt konsistens. Smöret ska inte vara rinnigt och heller inte för tjockt. Tillsätt mer salt om så behövs.
Förvara i kylskåpet.

Ett trevligt alternativ, om än inte superduperjättenyttigt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu ligger 8-veckorsutmaningen ute på min blogg.

http://joggandesund.wordpress.com/2011/11/02/8-veckorsutmaningen/

Anonym sa...

Jag ska slänga ihop min första sats nu! Renees burk för 69 pix tog slut i ett nafs (går ju åt till rawfoodbollarna!) i smoothies, till äpplen och annat gött!
Hoppas att du gillar dom - bollarna alltså ;)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...