Sidor

fredag 28 mars 2014

April - utmaningens månad!

På tisdag är det första april kära vänner. Kan ni tro?! Inte jag i alla fall!

Under fyra veckor nu har jag varit "skräpfri". Inget godis eller onödig choklad, kakor etc. Jag har dock ätit 200 gram riktigt mörk choklad utspritt över dessa fyra veckor. Ska jag faila fyra veckor på grund av det? Nä. Det är okej.

Hur som haver. Mitt matintag i övrigt har varit detsamma. Varken mer eller mindre mat. Tyvärr har vågen stått stilla helt och faktiskt tagit ett steg uppåt? Träningen har legat stadigt på ca 3 pass i veckan. 1 löpning, två HIIT blandat med viktträning.
Känns ganska tråkigt. Jag tog i alla fall bilder på mig själv för två veckor sen, kanske kommer det att synas på bilderna att det händer nåt till slut? Jag ska ta fler bilder på måndag.

I alla fall. För att få en kick ska jag köra en utmaning i april. Träning varje dag, 10 000 steg varje dag och hålla kolla på kaloriintaget. Jag är egentligen emot att räkna kalorier, men eftersom jag är rädd att mitt ögonmått på en normal portion är ur led är det bra att räkna kalorier ett tag för att återfå rätt mått. Jag kommer att ligga på 1800-2000 kalorier per dag eftersom jag ammar också.

Så här kommer träningsupplägget att se ut:

Måndag: HIIT med fokus underkropp (gärna med vikter) 10 000 steg
Tisdag: HIIT fokus överkropp (vikter är ett absolut inslag) 10 000 steg
Onsdag: Löpning 10 000 steg (inklusive löpningen)
Torsdag: Yoga 10 000 steg
Fredag: Träning med mammagrupp 10 000 steg
Lördag: Löpning eller HIIT fokus helkropp. Kanske båda två. Alternativt Styrka och löpning. 10 000 steg
Söndag: Yoga eller HIIT 10 000 steg

Jag vill köra lite blandat så att kroppen kan bygga upp igen efter varje pass. Dessutom vill jag ha möjlighet att variera på helgen. Min sömn är kanske inte på topp alla dagar eftersom jag har en liten en som väcker mig på nätterna (mer eller mindre beroende på dag).

Mitt matupplägg kommer att se ut som följer:
- Följa PF som vanligt. Matlucka mellan 10-18. Helgen kan se något annorlunda ut. Skjuta lite på tiden kanske.
- Frukost. Variationer av havregrynsgröt.
- Lunch. Mörkt bröd med antingen tonfiskröra, skinka/kyckling och sallad till det. Ett glas mjölk eventuellt.
-Mellis. Frukt med keso eller smoothies alt proteinshake
- Middag. Vad familjen äter. Vi äter oftast nyttigt och bra. Enda som jag ska tänka på är att se till portionsstorlekar. Äter jag mellis under dagen brukar jag inte vara lika hungrig vid middagen och då är det lättare att ha koll på portionerna.

Utvärdering på söndagar.

Ja, vi får se om det blir en kickstart i och med detta eller inte. En månad är i alla fall inte så lång tid så jag känner att upplägget är helt okej!

1 kommentar:

Camilla sa...

Jag har inte heller ätit någon onödig choklad, bara nödvändig choklad ;)

En utmaning med träning varje dag låter intressant. Det ska jag fundera på. Jag cyklar en mil till jobbet ( och en mil hem) de flesta dagarna så jag borde inte behöva lägga till så mycket.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...