Sidor

måndag 7 april 2014

Utvärdering vecka 1

Så var vecka 1 på utmaningen över! Det gick snabbt som tusan! Och vilken energi jag får av att träna varje dag. Stor skillnad är det faktiskt. I alla fall nu. Kanske kommer det ändras om nån vecka när man "tröttnar" på att träna varenda dag. Dock tror jag att det faktum att många av mina pass är korta men intensiva gör att det ändå känns överkomligt. De flesta av mina pass, med kort uppvärmning och avslutande stretch, är över på 25-30 minuter.

I veckan som gick tränade jag:

Måndag:
1 min jump rope
·         15- Weighted Jump Squats
·         1-Minute Jump Rope
·         15- Plank Jacks
·         1- Minute Jump Rope
·         10- Weighted Back Lunge Knee Crunch
 3 rundor på tid.
Tisdag
·         10 Jump Lunge Kick-Through's
·         20 Plank Side-Steps
·         20 1-Leg Bridge Toe-touch
·         20 Elevated Mountain Climbers
Så många rundor som möjligt på 15 min.
Onsdag
Löpning ca 45 minuter. 2 min löpning, 1 min snabb gång varvad.
Torsdag
Yoga med Blossoms fitnessyoga 1 timme
Fredag
Löpning ca 45 minuter som på onsdagen. Något längre denna gång.
Blött ute i parken på fredagen. Sprang mellan två regnoväder.

Grått och trist dessutom. Omsprungen av en kille...
Lördag
·         1 minute Jump Rope [High Knees]
·         20 Cork Screw [Targets your core]
·         1 minute Jump Rope [High Knees]
·         10 1-leg Squats [Each Leg]
·         1 minute Jump Rope
·         6 Side Burpee w/ plank lifts
 Så många rundor som möjligt på 15 min.
 Söndag

Yoga med Zuzana som jag också tar mina HIIT-program från. Tyvärr var det en kort sekvens på 15 minuter och kändes inte som den yogan jag vill utöva, med mer andning, eftertänksamhet. Därför byter jag denna mot en app som jag hittade i nästkommande veckor.

Dessutom hade jag som utmaning att gå 10 000 steg varje dag. Och HIMMEL vad svårt det är att få ihop 10 000 steg vissa dagar. Jag räknar stegen med min telefon (har en app för detta) och den drar jag ju inte runt på hemma hela tiden, men även om jag skulle det skulle inte antalet steg öka nämnvärt. Vi bor i en liten lägenhet och det krävs inte mycket för att komma till nåt rum. Jag går och hämtar dottern dagligen på skolan (maken lämnar på morgonen) och det är ungefär 4000 steg. Har jag inga andra uppgifter (som löpning, handling eller lämning på aktivitet) går jag kanske 5000 steg allt som allt. Det är ju fruktansvärt! 
Ibland känns det om att man går jättelångt, till t ex parken med ungarna. Men när man kommer hem är det bara 4000 steg iaf. I lördags fick jag lämna dottern på parken och sedan gå 45 minuter runt, runt lekparken för att få ihop tillräckligt med steg. Att sitta och dega på en parkbänk är inte okej alltså.

Veckan som gick kom jag upp i ca 75 000 steg vilket betyder något mer än 10 000 steg om dagen. En dag gick jag bara 5000 steg, men som tur är löptränar jag ju två gånger per vecka, plus att jag hade ärenden att uträtta andra dagar, så jag kom upp i över 70 000 denna vecka i alla fall. Jag måste planera in mina promenader och mina ärenden till rätt dagar så att jag varje dag kommer upp i ca 10 000 steg...

Kalorimässigt ligger jag i snitt på ungefär 1800 om mina uträkningar stämmer och det är helt okej. Det har fungerat väldigt bra även om jag ibland blir godissugen och lite trött på "nyttig" mat. Kroppen känns pigg och fräsch och jag har inte så många dippar i humör och energi som jag hade tidigare. Jag försöker att äta mat som håller mig mätt länge och skippa småätandet. En bit bröd här, lite skinka där osv. Jag bokför allt jag äter. Detta är inget jag kommer att fortsätta med en längre tid, men under utmaningen vill jag återfå synen på en normal portion.

Imorgon måndag ska jag mäta mig och väga in mig igen. Få se om det har hänt nåt under veckan.

2 kommentarer:

Lotta sa...

Vsd kul att det går så bra!! Heja dig!! Min kropp skulle nog fort bli "övertränad" av så många maxpulspass på raken, vill bara säga det så får du göra vad du vill med det. Jag är impad!! Kram

Anonym sa...

Nu blir jag allt lite pepp!
Om du gillar den där yogaappen du hittat vill jag gärna höra mer om den, har en power yoga skiva så jag är intresserad av en som är lite mer fokus andning...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...