Sidor

söndag 14 juni 2015

14. Hälsohets

Nu bli rmitt inlägg förmodligen färgat av att jag redan hunnit läsa andras svar på just detta. Hälsohets. Först och främst kanske man ska fråga sig vad är hälsa? Hälsa för mig är att vara stark, att kunna klara av utmaningar som mamma och arbetande kvinna, att orka med stress psykiskt och fysiskt (och hitta sätt att hantera stress), att äta bra mat, att ha en balans i allt man gör. Att endast se till det fysiska som hälsosamt är inte alls bra. Många ser en smal kropp och genast antar man att DEN personen minsann är hälsosam! Och så ser man en kropp som har några kilon för mycket och tänker att "Oj, inte alls hälsosamt!" Rent krasst ser folk den smala människan och antar att den tränar, äter nyttigt och har bra värden, men i själva verket kanske personen är mycket stillasittande, äter noll grönsaker och frukt, har högt blodtryck etc medan personen som är överviktig kanske tränar hårt på gym, äter mycket bra mat och mår prima på insidan! Detta handlar givetvis om fördomar. Båda bra sådana och dåliga givetvis.

Ibland blir jag trött på alla magrutor, alla sallader, allt kvarg, alla nyheter om hur du blir smal till stranden. Det är tröttsamt att sålla och behålla det som ger mig motivation. Jag blir inspirerad av alla människor som tränar för att det är roligt, av de som hinner träna pass fastän de har ett galet jobb- och familjeliv, som prioriterar att äta rätt (men som också äter den där sjukt goda chokladkakan!), som testar nytt på gymmet, som tränar hemma enbart, som tar hjälp av experter, de som kan laga nyttig och skitgod mat, de som kan visa upp ett sexpack på magen trots att de har 79 barn...samtidigt som jag också måste tänka att även jag är "good enough", även om jag inte hinner träna 2 pass om dagen eller inte äter kvarg till alla måltider. Att jag duger som jag är. Men ändå försöker bli den bästa jag som jag kan bli!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...