Sidor

fredag 28 december 2012

På tisdag smäller det

På tisdags startar mitt junkfria år. JFÅ ska det få heta i förkortning. Jag vet, helt jäkla ofyndigt. OM det är någon som kan toppa det namnet får ni gärna komma med förslag. Min hjärna är så gott som helt död efter att ha varit ledig nästan en hel vecka. Jag vet knappt vilken dag det är längre.

Så klart måste det finnas lite regler kring det här året. Annars kan man ju liksom hitta på regler närsom det passar och det kan få ödesdriga konsekvenser.

Da rules:

- NADA socker. Det gäller att lusläsa innehållsförteckningar. Rent krasst innebär det t ex att något som sylt går bort. Såvida den inte är hemmagjord utan socker så klart.
- YTTEPYTTE honung nån gång ibland kan jag tycka är okej. Jag använder det ändå inte i normala fall.
- Med NADA socker menar jag också ingen choklad, inte ens mörk choklad. Osötad kakao med torkad frukt i nån efterrätt är okej. En gång i veckan.
- NADA chips, popcorn och annat snacks som kan bli beroendeframkallande.
- NICHTS (betyder inget på typ tyska eller nåt, tröttnade på NADA) pizza (hemgjord är okej) eller annan onyttigt takeout. Friterat till exempel. Nyttiga alternativ ska föredras.
- JA till alkohol. Vad nu då, tänker ni säkert nu. Alkohol är ju INTE bra. Men hörrni. Jag dricker två gånger per år. Ett glas vin eller två på vår bröllopsdag och så champagne på nyårsafton. Inget däremellan.
- Till en början är det OKEJ med t ex lightläsk. Jag dricker det nu med. Men jag vill inte kotta av allt som jag lever för under första månaden liksom. Lite ska man väl få "unna" sig. Så om nån månad eller två så ryker lightläsken också. Eller dras ned till ett minimum.
- NEJ till juicer såvida de inte är hemgjorda eller utan tillsatt socker. Dock inte varje dag. Nån gång ibland. Till en början inte alls.

Jag vette tusan om jag täckt alla kryphål nu...Fyll gärna på eller fråga om nåt speciellt.

Sockermonstret ska bort 2013. Så är det bara.

2 kommentarer:

Beatatjata sa...

Så himla spännande, cilla kör också sockerfritt 2013, jag är imponerad! Ser fram emot rapporter!

Junitjej sa...

Det är bra att hoppa över allt socker. Ska försöka så gott det går.
Ha det gött!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...