Sidor

måndag 21 november 2011

Decisions

Jo, det är så här va, att jag har tänkt lite. Kanske är det för att den där nedrans förkylningen greppat igen. Jag som trodde att faran var över! Under dagen har halsen tjocknat till, det gör ont när jag sväljer och pratar så jag försöker vara tyst. Perfekt i det yrket jag valt! Eller inte :)

Jo. Den senaste tiden har jag märkt att jag undan för undan tappat gnistan och fokuset vad gäller kost och träning.  Tröttnat lite helt enkelt. Hela det här året har jag i princip varit i någon slags utmaning för att förbättra min kropp och det mentala. Faktiskt. Den senaste utmaningen var verkligen påfrestande när det gällde kosten. I princip åt jag detta: ägg, skinka och grönsaker till frukost, keso och äpple till mellis, protein, lite keso och grönsaker till lunch, kesella och bär till mellis, samma som lunch till middag, proteindrink till kvällen efter träning. Jag bytte ibland ut mellanmål mot proteindrink om det var svårt att äta mitt riktiga mellanmål. That is it. Fatta att det blir trögt i längden!  Det gav så klart resultat! Å andra sidan har jag tappat det roliga med mat längs vägen. Inga goda grytor, nån occasional macka eller finn crisp, som är normal, men ändå nyttig mat. Kanske var det därför jag flippade ut lite under månaden som följde? Jag vet inte.
Jag älskar den träning jag gör just nu. Den är rolig, allsidig och effektiv. Dock känns det som att jag mer tränar för att få resultat, mer än för att må bra och ha roligt. Gnistan fattas liksom i allt.
Utmaningarna är fruktansvärt roliga och ger mer fokus. Samtidigt har så många på raken (med ungefär samma inriktning) fått mig att fokusera på maten och träningen alldeles för mycket. Jag räknar kalorier i sömnen nästan, tänker på nästa träningspass redan under det pågående. Jag läser allt jag kommer över inom träning. Vill testa allt. Ni ser, lite för mycket av allt. Påbörjan till osund inställning till kroppen. Jag ser varningstecken.
Därför har jag kommit till ett beslut. Det lyder som följer. Fram till nyår kommer jag att:
- hoppa av alla utmaningar som jag har på gång nu
- ha en mer avslappnad inställning till maten, men ändå med fokus att bibehålla det jag har just nu. Dvs inte gå upp i vikt eller för många cm på kroppen. Jag vill njuta av nyttig mat och få mer variation.
- träna 4-5 dagar i veckan, två hela dagar med vila, ibland tre dagar. Yoga en dag per vecka som vanligt.
- fortsätta med bloggen så klart!

Efter nyår hoppas jag att:
- jag har mer energi
.- mitt fokus återkommer
- jag kan påbörja Beach 2012 (ultimata utmaningen) med 100% fullt ös medvetslös
- min glädje för matlagning och träning är tillbaka
- jag hittar på egna små roliga miniutmaningar
- komma i mitt livs form

Hänger ni med på vad jag menar? Ibland känns det som att man "ger upp" när man beslutar nåt sånt här, men jag anser att jag bara skjuter upp det oundvikliga: mitt livs form, en månad eller två. Kanske är jag tillbaka på banan inom en kortare tid, men jag kommer inte att rusha in i nåt. Det får ta den tid det tar och nån vecka efter nyår är jag absolut tillbaka.
Redan känns det skönare i sinnet, när jag bestämt detta.

9 kommentarer:

Jess sa...

Hej!
Har smygläst här ett tag, men tänkte lämna ett litet fotspår idag! ;) Jag tycker att det är ett mycket sunt beslut du fattat! Livet handlar ju inte om utmaningar, även om det är bra att skaka om ibland, utan om att hitta en balans som fungerar jämt! Jag läser mycket träningsbloggar, har sett dig kommentera i fler av de jag läser, och jag tycker att många pushar sig själva liiiiite för hårt. Bara för att man ätit ite för många nötter så behöver man inte "straffa" sig själv med ännu tuffare tag nästa vecka. Antagligen ville kroppen ha de där nötterna eftersom du ständigt ligger nära underskott och "missunnar" dig själv att njuta. Så länge vi inte tränar för att ställa upp i någon form av tävling så behöver vi ju inte pressa 100% Hela tiden. Vi har ju faktiskt hela livet på oss. Och i slutändan handlar det ju inte om siffran på vågen eller om det finns ett litet "love handle". Det handlar ju om huruvida vi respekterar och tycker om oss själva. För gör vi det, så spelar allt det andra mycket mindre roll.

Oj, det blev långt! Men jag kände att jag håller med din inställning här, och därför ville jag skriva av mig lite ;)
Håller tummarna för att du hittar den energi du strävar efter! :)

-Jess

Betty (StepUp 2 Fitness) sa...

Vilket klokt beslut!!! Lätt att bli för ivrig och hoppa på alla utmaningar med risken att man tappar kärnan i det man gör, träningsglädjen försvinner. Hoppas verkligen att du hittar tillbaka :)

Beatatjata sa...

Att det känns lättare i sinnet redan är ett gott tecken på rätt beslut! Det handlar om att skapa balans, inte att formtoppa ständigt - det orkar man inte. Ett litet tips är att ägna den här månaden till att samla på dig all god mat du KAN laga så att du sen när du vill utmana dig själv lite igen har en bank av goda recept att testa. För du kan njuta av härliga grytor, en smörgås och massa andra smaskigheter och ändå behålla ditt fokus och nå dina mål. Promise! Och sen kanske ett så strikt kostupplägg inte är ultimat för dig? Det går att göra individuella anpassningar och ändå få bra resultat. Och framförallt - ska man hitta ett sätt att leva på resten av livet måste man leva på ett sätt som går att leva på resten av livet (säg det fem gånger snabbt om du kan!)

Malin-Charlotta sa...

Skulle snarare med bestämdhet säga att du lyssnar på kroppen än att ge upp. En paus brukar gynna i det långa loppet och det loppet är det som du allra helst ska vilja vinna!

Sen undrar jag lite fräckt och nyfiket, var är kolhydraterna i din kost?

Fortsätt att följa vad ditt hjärta och vad din kropp försöker säga dig! Utan dom har du ingenting.

Kramar Om

Elisabeth Hallström sa...

Jag tycker inte ens att det låter som du skjuter upp något, det låter som du följer den väg som är rätt för dig just nu.
Det svåra i livet är inte de tillfälliga utmaningarna det svåra är alla de andra dagarna i livet.

Gabbi sa...

Känner igen det där med att man läser så mycket bloggar om träning och vill hoppa på alla utmaningar osv. Men i slutändan måste man lyssna på sin kropp så du gör helt rätt :)

Anonym sa...

Sunt beslut! Det är inget fel i att ta en paus ibland. Jag tror också att du kommer behålla ditt fokus och fortsätta leva ett hälsosamt liv (fast inte med så många måsten).

Men jag hoppas du fortsätter blogga ;)

/Trine

www.mammakroppen.blogg.se

Anonym sa...

När mat & träning börjar bli en fixering är det aldrig ett gott tecken. Jag tycker det låter som ett klokt beslut du har tagit. Kör i din egen takt och prioritera att må bra på vägen, så har du motivation och krafter till nya tag efter nyår.

Camilla sa...

Du ger väl inte upp? Du kommer fortsätta att äta nyttigt utan att följa en så strikt diet. Maten kommer att bli roligare då och du blir kanske mindre sugen på det riktigt onyttiga.
Du kommer också att fortsätta att träna en massa. Kroppen mår bra av lite vila ibland och knoppen mår bra av att få fokusera på något annat ibland.
Fortsätt att må bra. Det är det viktigaste!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...