Sidor

torsdag 3 november 2011

What not to do # 2

Ja, här kommer lektion nummer två i "What not to do" (den förra var att ha pepparkakskrydda i Kesella. I alla fall för lite krydda).
Få inte för er att baka under en utmaning då ni egentligen inte ska äta socker och goda bakverk mitt i veckan. Idag fick jag för mig att kotta upp den däringa pumpagubben vi karvade till Halloween i måndags. Det är synd och skam att låta massa gott förfara när det kostat en hel del menar jag (6.90kr/kg och en pumpa väger några kilo). Så jag bestämde mig för att göra pumpapaj innan pumpan blev dålig. Jo, det gick ganska bra. Förutom att jag skulle ha pepparkakssmulor till den. Det slank ned tre tunna pepparkakor innan jag hann fatta vad jag gjorde. Gah!
Sedan blev det pumpa över. What to do? Jo, havrekakor med pumpa så klart. Not good. Egentligen kan man räkna detta som två lektioner. Faktiskt.
Jo, där slank det ned nån sked med smet också. Här, gott folk, hade det kunnat sluta riktigt illa. Nu började mina tankar fara kring och börja rationalisera en frossardag igen. "Dagen var ju redan förstörd" så to speak (för tre små pepparkakor och några skedar smet!). Jag kunde lika gärna sätta i mig ett par kakor när maken och dottern skulle äta och ikväll kunde jag minsann ta en stooooor bit pumpapaj. Och vem vet vad som hade kommit emellan? Lite kex, mycket mat, rostade mackor...Ja, ni fattar drillen. Men där ser ni, kvävde jag katastrofen i sin linda. Ville jag verkligen göra detta? Var jag så sugen att det var oemotståndligt? Nej, faktiskt inte. Jag tog nån kaka och en bit paj. Och stoppade i frysen istället. Till en annan dag. När jag verkligen vill. När min fokus är över. Det ni. Klapp på axeln till Trillingnöten!
Jag väljer att fokusera på det jag gjorde bra i det här fallet och inte på de tre pepparkakorna och smeten...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken självkontroll :-) Bra jobbat! Och härligt skrivet :-) Du är sååå go!

Beatatjata sa...

Klapp på axeln!! Det är precis då man inser att man äntligen fattar grejen!

Etty sa...

bra jobbat! helt klart klapp på axeln till Trillingnöten :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...