Sidor

lördag 12 november 2011

"Försöker du gå ned i vikt?"

Om jag fått en krona för varje gång jag hört just den frågan när jag tackat nej till bulle, kaka, tårta vid olika tillställningar skulle jag inte varit rik, men mycket väl haft pengar att köpa några Trisslotter (och kanske vunnit en massa pengar i och för sig). 
Jag ska inte sticka under stolen med att jag faktiskt i början var ute efter att gå ned i vikt. Men varför gå ned i vikt? Jo, för att bli smalare och snyggare, men också för att bli mer hälsosam och på sikt må bättre. Leva längre. Därav började jag tacka nej till allt sött på våra onsdagsmöten på jobbet och andra ställen. Jag tänkte mer att OM jag ska äta sött nån gång, då ska det vara nåt riktigt gott, som jag längtat efter. Till en början var det nästan uppror vid mötena. Men EN bit kan du väl ta? Bara EN? Jag har ju bakat/köpt nu. Lite som om hela mötet skulle stå och falla med om huruvida jag skulle äta en bit kaka eller inte. Inte logiskt. Vareviga vecka fick jag höra detta. Med den efterföljande frågan "Bantar du?" Kanske, kanske inte. Det har du inte med att göra, ville jag svara. Efter några veckor verkade de fatta att jag inte skulle äta nåt och de slutade tjata. Då blev det mer, "Vad duktig du är som håller igen och inte äter sött!" Jag är INTE duktig. Jag äter sött. När jag vill. När jag känner för det. Det är också en del av att må bra. 
Man är INTE duktig bara för att man håller igen på sött, men man är duktig för att man håller en hälsosam livsstil. Kosten tillsammans med träning ger mycket mer än en snygg kropp. Det ger självförtroende, en känsla av tillfredsställelse, motivation till annat, energi, glädje, styrka...ja, massor helt enkelt.
Så svaret är; nej, jag försöker inte gå ned i vikt, men jag vill vara hälsosam.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det irriterande att alla måste ha en åsikt om vad man väljer att äta eller inte äta?! Jag har jobbarkompisar som den ena veckan ironiserar över att jag är så diuktig och nästa vecka frågar mig om råd när dom själva vill äta nyttigt alt. börja träna.
Jag hjälper jättegärna till, tycker det är roligt, men en del av kommentarerna hade jag gärna sluppit. Tror det mesta beror på avundsjuka och att dom önskar dom själva hade karraktär till att göra likadant.

Träningen och livet sa...

Vi har ofta fikabröd på jobbet. Jag äter det jag tycker verkar gott. Det är lätt att ta en bit bara för att kakan står framme, men många gånger har jag tänkt efter att det var ju inte ens gott, så nu äter jag bara det jag verkligen vill ha.

Anonym sa...

Jag har helt slutat med sötsaker, det har bara blivit så. Plötsligt en dag så tappade jag smaken bara.

Etty sa...

Mycket bra inlägg! Målet är ju ett hälsosamt liv, det andra kommer på köpet.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...