Sidor

söndag 6 november 2011

Utmaning

Joggandesund har startat en utmaning som jag tänkte hoppa på så här mitt i min egen! Denna fortsätter till den 31 december. Jag har kopierat det som står på hennes blogg och lagt till mina kommentarer i rött. Jag kommer inte att hoppa på alla delar och några delar ska jag göra om så att det passar mig och mina mål.


Utmaningen lyder som följer:
7 november – 31 december
 Utmaningen startas och avslutas med ett maxtest. Förhoppningsvis kommer vi se tydliga förbättringar efter dom här åtta veckorna.
  • Antal armhävningar. Välj själv om du vill göra dom med raka ben eller på knäna. Så länge du gör på samma sätt vid både start och slut så det blir jämförbart.
  • Maxtid i Plankan. Även här väljer du själv om du vill stå på knä eller tår.
  • Maxtid i jägarställning (man sitter med benen i 90 graders vinkel med ryggen mot en vägg).
  • Spring/gå/simma/cykla/ro/crosstraina så långt du kan på 30 minuter… huvudsaken är åter igen att du kör samma träningsform vid båda tillfällen.
Ok, då vet vi utgångsstatus. Då är det dags att ta tag i utmaningen. Och den kommer att vara indelad i tre olika delar. Du kan själv välja om du vill vara med på alla delarna eller bara på någon (skriv i så fall vilken i din anmälan).

 Träning
  • Du ska under åtta veckor gå/springa/cykla eller annan fysiskt aktivitet som kan uppmätas i kilometer sammanlagt 280 km. Det motsvarar 5 km/dag. (Givetvis är det jobbigare att springa en sträckan än att t.ex. cykla samma sträcka, men du väljer själv vad som känns bäst för just dig). Jag är inte inne på cardio just nu av den här formen. Därför är jag inte med på detta. Istället kommer jag att se till att i slutet av perioden klara av att köra 4 omgångar tabata på löpbandet på raken.
  • Du ska under perioden genomföra 16 träningspass, gärna med inriktning på styrketräning. För att det ska räknas in som träningspass måste du vara ombytt och det måste pågå i minst 20 minuter. Jag dubblar denna till 32.
 Mat
  • En godisdag per vecka (förslagsvis lördagar). Om du vill göra några extra undantag över julhelgen så bestäm det redan innan så du vet vad som gäller. Det är upp till var och en vad man räknar som godis. (Ex. kakor, glass, chips osv) Inget godis fram till 30 november och sedan en dag i veckan. Vid jul är det "fritt fram" 24-25 december. No more. 
  • Testa att laga 4 nya maträtter under perioden.
 Själ30 minuter varje vecka ska du ägna helt åt dig själv. Unna dig ett varmt bad, en stund i soffan med en bra bok, massage, en ansiktsmask eller nått annat som du mår bra av.

 Vikt/måttAlla har vi olika mål med vår träning och kosthållning. Därför sätter jag inte nått generellt ”gå ner i vikt” eller ”minska måtten” -mål utan det får var och en känna efter själv. Mäter och väger. Mitt mål med 2 kg minus och 2 cm minus (i midjan) står kvar.

 BelöningBestäm dig för en belöning innan vi sätter igång med utmaningen. Det ska vara nått som känns lite lyxigt och som du verkligen kommer att längta efter.
Belöningen funderar jag på till ikväll...kanske att jag får köpa den där kettlebell?

 Hur gör man för att vara med?Anmäl dig  i hennes bloggen och skriv gärna ner vad du kommer att belöna dig med när du har klarat av utmaningen. Har du en egen blogg så skriv ett litet inlägg där att du antagit utmaningen och länka dit. Utmaningar är alltid roligare att bita tag i tillsammans, så uppmuntra gärna dina vänner och läsare att anta utmaningen. Sen försöker vi peppa varandra här under utmaningens gång. När utmaningen är slut redovisar vi här hur det har gått.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter kanon :-) Dock är jag med i så många utmaningar både hemma, själv och med Betty mfl så jag kan inte hålla isär dem snart :-) Jag vill höra ALLT om hur du gör och tänker :-) kram!

Beatatjata sa...

Kul! Gillar maxtest-delen, den kanske jag snor till min efter-fokusmånads-period. Fast utformar kost och träning på mitt sätt :-). Måste börja fundera på tiden fram till årsskiftet nu. Eller, fram till 1 februari egentligen då mitt projekt-år tar slut...

Etty (StepUp 2 Fitness) sa...

Kul utmaning! Kommer absolut att följa dig och din utveckling :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...