Sidor

onsdag 9 november 2011

Kundaliniyoga

Jag visste faktiskt inte direkt vad jag hade att vänta mig när jag funderade på Kundalini. Jag laddade hem en video, som visade sig vara 2 timmar lång! Det var inte direkt nåt jag hade tid och lust med en tisdagkväll så jag övergav den. Istället kollade jag på nätet och hittade några intressanta video jag kunde tänka mig att testa. Jag hann inte riktigt kolla igenom den jag ville börja med så jag hade ingen aning om vad som väntade!

Först och främst bör man inte förvänta sig att det är som "all annan" yoga man testat tidigare. Denna är mycket annorlunda. Den fokuserar mycket på andning och på att väcka chakran. Vissa övningar kändes lustiga att göra, men har man ett öppet sinne kan det bli riktigt bra.
Den första videon jag testade var denna HÄR. Den var lagom lång tyckte jag, ca 30 minuter. Den hade bra nybörjarövningar. Å andra sidan var det några episoder där man bara skulle ligga ned på rygg och slappna av. Väldigt långa episoder. Ena var ca 10 minuter lång. Jag trodde att videon hade stannat, så länge höll det på. Jag är inget fan av att ligga stilla och bara slappna av för länge. Kanske är bra för mig egentligen, men detta var inte rätt plats och tid. Jag hoppade en bit och sen påbörjade jag en annan video HÄR.
Den var bättre tyckte jag och jag kommer att köra hela den nästa gång. Den var också lite mer förklarande varför man gör olika saker.

Jag tyckte att Kundaliniyogan var väldigt annorlunda och inte alls som jag förväntat mig. Dock tror jag den ger bra effekter om man fortsätter med den. Jag ska absolut testa igen, med den sista videon jag provade.
När jag avslutade yogan dedikerade jag den till den inre styrka som jag har.


Lite mer info om Kundaliniyoga finns HÄR.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter inte som ett pass för mig.. Jag håller mig nog till min stretch yoga ett tag till :-) Tack för att du utvärderar och berättar ;-) Kram!

Etty sa...

Ja den är annorlunda, mer fysisk och andlig. Det tar tid att lära sig o få effekt, jag tror man pratar över en månad med regelbunden yoga. Jag skulle absolut rekommendera en grundkurs om du nu gillar formen och har något centra nära.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...