Sidor

torsdag 24 november 2011

Kommentera det man äter

Igår på personalmötet bestämde jag mig för att ta en bit toscakaka. Den såg riktigt god ut och jag hade jobbat hela dagen lång. Tänkte att det skulle vara gott. Genast var det någon som kommenterade det faktum att jag åt nåt "onyttigt". Irriterande. Det är nog lika irriterande som när folk kommenterar det man inte äter. Varför måste folk bry sig så mycket om vad andra människor äter? Är det för att de själva inte villa känna sig sämre? "Ja, men nu äter hon minsann nåt gott. Hon är normal. Det måste jag påpeka..."
Jag försöker att själv komma ihåg att aldrig kommentera någons val av mat, fika eller dryck. Det har inte jag med att göra faktiskt. De får äta sjuttielva kanebullar eller ingen. Whatever liksom! 
Deras liv, deras val. 

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag känner igen mej. Jag får alltid kommentarer om jag äter något gott på jobbet. Då skrattar dom ofta och säger "hahahaha, nu kunde du inte motstå". Men jag tror inte att dom säger det för att vara elaka.... men det känns ändå irriterande.
Jag tror även jag är den kollegan på jobbet som blir bjuden på mest godsaker. What`s up with that??!! Det gillar jag INTE!!!

/Trine

www.mammakroppen.blogg.se

Gabbi sa...

Du säger det själv: "Whatever!" Skit i dem. Ogillar starkt när folk ska kommentera saker man äter (eller inte äter). Man vill liksom säga: "Sköt dig själv o skit i andra!" :)

Kevlarsjäl sa...

Men fy vilka jobbiga människor. Nu ska jag ha fördomar - är det kvinnor? Jag jobbar mest med grabbar och de må ha synpunkter på att "äter du nu igen" men har aldrig hört dem kommentera åt andra hållet. Tror det är folks dåliga samvete och lättnad som spökar - att det inte bara är de som faller för frestelsen. Men sen är ju saken den att du VALDE att äta. Det tror jag inte de fattar.

Betty sa...

Jag tror också som Kevlarsjäl att det är folks dåliga samvete som talar. Och att du har gjort ett aktivt val, det är stor skillnad!!! Jag är inte heller den som kommenterar andras val och är glad för andras framgångar och det är då så svårt att förstå folk som är misunsamma.

Träningen och livet sa...

För det första, sköt dig själv och skit i andra är en bra regel som några av dina kollegor uppenbart borde anamma.

Sen tycker jag personligen inte att det handlar om att motstå eller välja bort, utan att välja. Du valde att äta en god kaka, många tänker ju inte ens efter utan tar bara för att det bjuds.

Anonym sa...

Sv: Usch då, hoppas du blir bättre snart! Det finns ju lite man kan göra i förebyggande syfte för att motverka förkylning (vilket jag skrivit om) men är man redan förkyld så är det bara att ta det lugnt och vänta ut fanskapet, ev äta livsmedel som boostar upp immunförsvaret.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...