Sidor

fredag 18 november 2011

Sockerdjävulen på min axel

Igår attackerades jag plötsligt av djävulen. Den satt på min axel och domderade en hel eftermiddag. Det var nära att jag började lyssna på dem predikan om att "Det där med sockerstopp var ju evinnerligt dumt, du har ju inga som helst problem med socker" "du KAN äta bara EN bit om du vill, inte behöver du sluta helt bara för en dum helg" "BARA idag. Du har ju inte ätit på hela veckan. Duktiga du" "Ta lite choklad. Det är ju såååå gott" "Man lever bara en gång kära du" "Lev lite!"

Gah! Jag trodde jag klarat det värsta, men så kom sockerdjävulen på besök igår med en hel arsenal små slavar som försökte få mig att äta nåt sött. Tankarna snurrade med chokladkaka, muffins, gräddtårta, kladdkaka, saffransbullar, marsipangodis, pepparkakor...Ja, jag tänkte på allt och försökte hitta på en ursäkt till varför jag kunde äta bara liiite. Oftast händer detta när jag är hungrig, men så var det icke igår. Jag var inte alls hungrig och så var jag väldigt upptagen. Ändå var jag besatt av socker  på eftermiddagen.
Som tur var lyckades jag övervinna mitt sug och jag har planerat nåt gott till helgen. Ikväll ska jag göra bananglass, hacka lite nötter (och kanske riva en gnutta mörk choklad) och strö på. Fredagsmys. Bananglassen är så enkel. In i frysen med ett par bananer. Låt dem ligga där några timmar. Ta ut och lägg i matberedare eller mixer. Kör full fart i 3-5 min tills konsistensen är krämig. Hacka nötter och strö på. Servera. Mums!
Visserligen innehåller bananer fruktsocker så det heter duga, men jag fokuserar mer på att banan har många nyttigheter istället. Frukt är inte dåligt.

5 kommentarer:

Malin I Form sa...

Det lät intressant med bananglass får jag säga men har tyvärr ingen matberedare hemma :/

Karin - FitnessochHälsa sa...

Låter mycket gott och smart att du satsar på bananglassen ikväll. Frukt kan man inte få för mycket av, enligt mig. Tänk vad många nyttigheter det finns i en banan!

Hoppas du får en mysig fredag kväll! =)

Kevlarsjäl sa...

Heja dig som klarade att stå emot sockerdjävulen. Det är verkligen inte lätt. Jag vet. Bananglass gjorde succé för dottern här hemma. Toppen som alternativ till vanlig glass för barnen. Trevlig helg!

Etty sa...

Bra jobbat! Bort med sockerdjävulen... Bananglassen är favorit här också! Trevlig helg!

Anonym sa...

Hej Underbara! Ledsen att du har en jobbig vecka :-( Jag har ju läst massor på semestern och en sak var en hjärndoktor som sa att du kan göra om tankar och få en bra livstil på några månader men EN vecka på semester med dåliga val gör att du får börja om? Shit vad orättvist och jobbigt... Jag har skrivit ner en LÅNG lista på rekommenderade lite godare mellisar och annat, jag ska dela med mig. Jag har nog läst 2 år av Fitness Magazine USA, Womens Health och Oxygen mm... Mitt godaste i somras var annars att hälla ner proteinpulver jordgubb och frysta jordgubbar i mixern och köra det så att det blev som glass, kanske du kan ha lite Stevia i? MASSOR med kramar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...