Sidor

fredag 11 november 2011

Det här med träning

Gabbi poängterade mycket riktigt att jag tränar varje dag. Helt korrekt! Jag bestämde mig för att testa mig fram lite ett tag. Vanligtvis brukar jag träna 5-6 dagar per vecka beroende på formen. Sedan två veckor tillbaka tränar jag något varje dag. Väldigt varierat dock. Några dagar som man till och med kan tänka sig vara lite "vilodagar". Som avslappnande yoga eller powerwalk. Tanken var att träna en timme om dagen i en månads tid. Nu har det gått två veckor och jag vet ännu inte hur länge jag ska fortsätta. Det har inte blivit en timme om dagen, mer mellan 30 min-60 min, beroende på träningsform. Bra, eller dåligt? Jag vet faktiskt inte. Många av er vittnar om att träna mindre ger mer. Så har jag gjort tidigare. Nu testar jag att träna mer få se om det ger mer för mig. Kanske, kanske inte. Jag utvärderar om nån vecka eller två. Och sen testar jag att träna mindre, få se vilken effekt det ger. Jag är fortfarande i en fas där jag lär känns min kropp, där jag testar mig fram, lägger till och drar ifrån, mer av det ena och mindre av det andra, kondition, cirkelträning, styrka, yoga. Vad funkar för mig? Det är en spännande process och jag vet inte riktigt var jag kommer att hamna.
Jag tror dock på att vila är väldigt bra för kropp och knopp. Samtidigt vill jag pusha lite extra ibland, tänja på gränserna. På sista tiden har det känts som om jag stått lite still. Jag vill chocka. Påverka. Testa. Vi får se. Spännande ska det bli i alla fall...
Hur gör ni på era vilodagar? Ligger ni endast i soffan, eller blir det nån typ av rörelse som promenad eller yoga?



10 kommentarer:

Elisabeth Hallström sa...

Jag tror att man kan träna "hårt" varje dag om man långsamt och successivt vänjer kroppen med det men jag tror också att både kropp och knopp behöver vila lite ibland.
Testa på, det är ju bara du som vet vad som funkar för dig just nu.

Etty sa...

Man kan ju köra rätt intensivt en period, men viktigt då att man lyssnar på sin kropp och sköter kost och sömn ordentligt. Jag har under min PT period tränat 5- 6 dagar i veckan när jag hade det som mest intensivt. Korta, intensiva pass max 30 min. Och ändrat upplägg varannan vecka just för att chocka kroppen/hjärnan och resultat fick jag helt klart. Ser att du har yoga och lågintensiva pw så du får ju återhämtning. Vilodagar är dagar i rörelse sällan soffläge för mig. You go girl ;)

Anonym sa...

Mina "vilodagar" (när jag inte är skadad)består ju oftast i cykel till & från jobbet (knappt 9 km) eller promenad den ena vägen (4,4 kg)så jag vet inte om man kan räkna dom som vilodagar precis. Å andra sidan tränar jag inte så hårt när jag tränar - 2 löppass på 5-8 km per vecka och 2 styrketräningspass på runt halvtimmen.
Men så fort jag gör mer, eller försöker mig på mer intervaller eller längre distanser, så säger min kropp ifrån. Avskyr att vara skadad!
Tror recepet för mig är mer styrketräning! Jag har alltid varit jättedålig på det. Tycker om att springa men man kan ju inte bara göra det, då slits kroppen. Och det får jag betala för med skador. Måste bli bättre på det!

Malin I Form sa...

Alltid intressant att testa ju :)

Beatatjata sa...

I korta perioder tror jag nog man kan träna mer frekvent, och intensivt, utan att det skadar men i regel tror jag också att vila är en nödvändighet på alla sätt. Jag tänker "aktiv vila" men ibland blir det typ ligga-i-soffan-dagar, ibland springa på stan, gå promenad, jaga barn, röja i trädgård osv osv. Livet, liksom. Det blir i alla fall en eller flera vilodagar varje vecka för mig men jag är lite extra försiktig med min kropp fortfarande pga reumatismen (även om jag blir mer och mer överbevisad om att jag nog inte behöver vara det, förutom kanske när det gäller hopp och löpning)

En helt annan fråga... Vad använder DU för att mäta besökstatistiken? JAg blir inte klok på mina siffror (google analytics) och vet inte om jag tolkar dem helt fel eller bara är allmänt förvirrad (i vanlig ordning...)

Camilla sa...

Jag är imponerad av att du över huvud taget hinner att träna varje dag. Jag har så mycket annat som jag vill hinna med också. Det är naturligtvis en prioritetsfråga.

Förut när jag cyklade till och från jobbet varje dag, blev det lite rörelser även på vilodagarna. Nu får jag tänka mig mer för så att det verkligen blir något alla dagar. Vilodagarna blir det en lättare cykeltur eller en kort promenad.

Malin-Charlotta sa...

Går inte att vila utan att växa. Däremot kan man i sin träning variera aktivitet (så som du gör) så att musklerna ändå får vila. Att inte glömma är att även om det "känns bra" så är det mycket som händer i vår kropp "som vi inte ser" och vips är överbelastningarna ett faktum. Det är även av vikt att vila mentalt, att en dag inte ha något åtagande. Självhar jag testat allt från att träna varje dag, crosspass (flera pass per dag) och 5-6 dagar/veckan. Jag har med att överträna insett vikten av att vila. På vilodagarna under uppbyggnad perioden vilar jag helt, unnar mig vardagslyx och försöker inte tänka så mycket träning. Under högsäsong tränar jag fortfarande 5 dg/v men med flera crosspass. Då krävs mer återhämtning i form av återhämtningspass (rörlig aktivitet på max 60-70 % av maxpuls i valfri aktivitet). Man får som du säger, prova sig fram. Människan är en enskild individ och det finns ingen färdig mall. Att däremot ha i sitt grundtänkande gällande all träning är att vila är guld. Ska bli intressant att läsa om din utvärdering sen!



Svar: Då har du något att se fram emot!! Jag vet inte vad TRX kostar, men kan tänka mig det sticker iväg. Sen ska man ju ha en bra plats att skruva upp det på, så att det inte rasar....

Malin I Form sa...

SV: Haha, är det bara byxorna som gör att man blir sån borde de ha sålt slut för längesen tycker jag ;P

Elisabeth Hallström sa...

TRX finns bla på Budo och Fitness för 1000-2000 kr
http://www.budo-fitness.cc/os2/product_info.php?products_id=887
Har själv en MBT köpt på Stadium för 800 kr som funkar bra
http://www.stadium.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/Stadium-SwedenB2C-Site/sv_SE/-/SEK/cc_Factfinder-SimpleOfferSearch?Query=MULTI+BALANCE+TRAI

Gabbi sa...

Ja, det bästa är att testa sig fram och se vad som funkar för ens egen kropp. Tror att det är som med kosthållningen, man måste lära känna sin kropp och se vad den tycker om och inte :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...