Sidor

måndag 14 november 2011

Fail

Helgen som var blev inte riktigt som jag tänkt mig. Skulle haft en godisdag i fredags, som också blev lördag och slutligen söndag. Det blir nästan alltid så när jag väl börjar äta godis och sötsaker. Jag vet inte varför. Och jag blir lika besviken varje gång. Disciplin?
Det enda som funkar för mig är att ha totalt stopp. Första veckan är galet svår. Men när onsdag-torsdag passerat är det mycket lättare.
Så efter mycket funderande har jag beslutat något viktigt. Jag kommer att sluta helt med sötsaker på obestämd tid. Helt klart över jul och nyår. Istället ska jag hitta alternativ som funkar för mig. Det finns mycket gott som också är nyttigt och inte innehåller mycket socker.
Ibland måste man vara drastisk. Min kropp mår inte bra när jag äter socker. Det funkar liksom inte för mig. Ändå kan jag inte stoppa när jag väl börjat. Det är inte sunt i längden. Jag kommer sannerligen sitta där på julafton och svära åt mig själv och fundera hur jäkla korkad jag var som bestämde detta. Därför är jag glad att jag tog beslutet nu och inte efter jul.
Jag vet faktiskt inte varför totalstopp funkar för mig och inte "en-dag-i-veckan-godis". Upp-och nedvända jag.

Idag är i alla fall första dagen av resten av mitt liv.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag känner igen mej. När jag har ätit upp mitt eget lördagsgodis äter jag upp resterna från barnens godis, sedan mannens godis. Jag fortsätter gärna på söndag om jag hittar något i skåpen. Som en JÄVLA DROG!
Men i helgen gick det hyfsat bra för mej. Jag höll mej till lördagsgodiset (fast jag var jättesugen på godis igen på söndag).

/Trine

www.mammakroppen.blogg.se

http://hannaskrypin.se sa...

Så länge det finns hemma så äter jag men köper jag inte hem något så är det lätt att låta bli. Sötsugen är jag dock jämt...

Karin - FitnessochHälsa sa...

Jag tycker att du kan unna dig att äta godis oftare än bara en gång i veckan eftersom du tränat så mycket. Men jag förstår vad du menar. Jag måste också ha "regler" för mig själv gällande godis för att det inte ska bli för mycket av det goda.

Gabbi sa...

Aaaah, jag vet...det där med att "det aldrig tar stopp" är jag i ett nötskal. I helgen har jag ackat nej till ananaspaj med glass, chokladkaka, cupcakes och pannacotta...så här i efterhand känns det bra, men just då kändes det inte kul....lycka till!

Anonym sa...

jag vet exakt vad du menar!
Kan inte hellerkontrollera mig när väl sockret kommit in.. Sockret är så skrämmande starkt.
Så länge ja klarar att stå emot går det bra, memn när man faller dit ärdet kört:)

pepp pepp!!

Cissi sa...

Är precis så! Jag kan inte heller stoppa när jag väl satt igång. Dock gillar jag inte godis, men ost, popcorn, glass, mörk choklad, you name it. Får jag det ena dagen så fortsätter jag nästa och nästa ända tills det är vardag igen. Då slutar jag och disciplinen kommer. För mig är oxå totalstopp det bästa. Don´t feed the monster!

Kevlarsjäl sa...

Det är otäckt vad socker gör för oss människor. Jag är själv konstaterat sockerberoende. Har gjort tester på Bitten Jonssons behandlingshem i Hudiksvall (hon som skrivit bocken Sockerbomben) och fått konstaterat att jag är just sockeröverkänslig. Det innebär att jag inte heller kan sluta, att jag blir bakis och mår skit dagen efter, dåligt humör, etc etc. En rad olika faktorer som jag kan räkna upp. Jag försöker därför också avstå helt men det fungerar ju tyvärr inte alltid. Räddningen för mig är att äta mycket protein och se till att inte bli hungrig. Inte alltid enkelt.

Klokt av dig att försöka avstå helt om du känner att det påverkar dig så mycket som det gör.

Lycka till!

Elisabeth Hallström sa...

Jag är också så där, lättare att avstå en hel månad än att låta bli godisresterna på söndagen. Fast för mig tror jag det inte har med sockret att göra för det blir likadan med chips, mörkchoklad, blomkål eller vad som jag väljer istället för godis.
För mig handlar det nog om 4 saker,
-det är jäkligt gott
-att jag förknippar ätandet med positiva saker som att vara "ledig", "lugn", "njutning" och sånt vill man ju ha
-dålig ovana, jag gör det ofta lite slentrianmässigt
-att jag för det mesta är så nöjd med hur jag mår och ser ut och då blir "nackdelarna" så teoretiska och svåra att ta till sig

Malin I Form sa...

Det låter som ett sunt och bra beslut! Tipsa gärna om alternativen du hittar så kanske jag med flera blir inspirerade :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...