Sidor

torsdag 8 mars 2012

Jag påverkar!

Igår när vi hade personalmöte var det givetvis fika. Alltid är det sött som bjuds på. Förutom vid vissa tillfällen då det i alla fall är nåt gott bröd. Igår var det dajmtårta, kladdkaka och sockerkaka. Eftersom jag inte äter sånt i veckorna och faktiskt, för en gångs skull inte ens var sugen, avstod jag och tog en kopp gott te istället.
Alla andra satt och smaskade. Helt okej. Sen kom den sista kollegan och började ta en tallrik och skulle till och lassa på nåt gott när hon kastade en blick på mig. Hon frågade tyst om jag ätit och jag skakade på huvudet. Då la hon också ifrån sig tallriken och avstod. Hon tog ett glas vatten istället.

Hon har själv lagt om sin kost har hon sagt, lite inspirerad av mig, och gått ned flera kilon på sista tiden. Det är lätt att påverkas av andra och äter "alla andra" äter man gärna också själv.

Nu tänker jag inte döma NÅN som äter godis eller kakor och sånt. Det är upp till var och en. Jag skulle också kunna ta en bulle just nu, men jag väljer att avstå. Det roliga är att kollegan också tycker att det är okej att avstå om någon annan gör det!
Man ska inte äta "bara för att". Man ska äta för att man vill det just då. Att äta "bara för att" tog mig till 20 kg övervikt en gång i tiden. No more säger jag.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Heja Trillis!! Jag äter NÄR jag vill och avstår när jag vill :-) Glad att du gör detsamma:-) På mitt jobb är diskussionen mer just nu att jag äter hela tiden :-) Du vet, mellis i mötet med hackat äpple och HEL kesella burk med kanel osv. Det ser mycket ut och de är fascinerade över hur hungrig jag är:) Kraaaam!

Karin - FitnessochHälsa sa...

Kul att du inspirerar andra, vilket iof inte förvånar mig. Du inspirerar säkert många med bloggen också.

Låter ju underbart gott med dajmtårta och kladdkaka, men om man inte är sugen ska man ju inte ta bara för sakens skull. Jag hade också gjort som du!

Annie sa...

Vad härligt att känna att man inspirerar andra!

anna sa...

Håller med de som kommentera, kul att du inspirera andra =)
Ska skriva ett inlägg om just detta sen.
ja usch, knäböj pissar jag på just nu, haha!
de breda gillar jag, men har lite problem med knäna så de känns mindre skoj :/

Malin-Charlotta sa...

Åh vad varm jag blir i hjärtat att fler tagit efter smeknamnet Trillis! Har sagt det förut och måste säga det igen!

Och mycket tänkvärt inlägg! Tusen kram-tack!

Västgötskan sa...

Visst är det ett val man gör. Svårare för vissa, men du har helt rätt!

Ann-Louise sa...

Vad roligt att du inspirerar andra! Skönt, i stället för att få kommentarer om varför man INTE äter och så vidare. Man äter när man själv vill, inte för att man "måste" (känner sig tvungen eller bara för att alla andra gör det).

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...