Sidor

fredag 2 mars 2012

Utvärdering Fitnessfighten

Utan att ha sett de slutgiltiga resultaten gör jag en kortare utvärdering av hur det känns så här efter Fitnessfighten. Jag gör detta för att mitt mål inte bara har varut att få en snyggare kropp, utan också den mentala biten har varit viktig. Det är en utmaning för kropp och själ tycker jag. Jag vill inte att min utvärdering ska färgas av de resultat våg och mätning samt bilder kommer att visa imorgon.

En månad har gått snabbt OCH långsamt på samma gång. Till en början var det läskigt att släppa kontrollen över framförallt träningen till Fitnessfightens upplägg. Skulle det funka för mig? Skulle jag bryta ned kroppen mer än bygga upp? Jag har ju kört tung styrka länge nu och plötsligt var det lättare vikter, med fokus på andning och att göra rörelserna långsamt. Skumt tyckte jag!
Dessutom skulle det vara en timmes träning om dagen. Det lät så mycket! Jag tänkte på det där med vila och återhämtning och sånt. Samtidigt är ju kroppen gjord för rörelse och de här övningarna man får är ganska skonsamma mot kroppen. Det är klart att man inte kan köra supertung styrketräning för hela kroppen varje dag, men detta funkar.

Rent mentalt har jag fått en kick av att se hur jag betat av timme efter timme med träning, att ha helt hållit mig från socker och att fokusera på mig en hel månad. Vissa dagar har det varit svårt att motivera till träning och ibland har sockersuget tagit överhand. Jag har lyckats att tämja godismonstret de gångerna och det gör mig superstolt!
För mig har träningen aldrig varit nåt problem. Well, sen jag började träna för snart tre år sen i alla fall. Det kan jag motivera mig till. Det är maten som är min bov i dramat.
Här har jag så gott som följt FFs upplägg på maten. Mycket proteiner, mindre fett och kolhydrater. Lite som jag hittills ätit, fast jag fuskat en hel del före fighten. Clean food. Inga sötningsmedel (typ. Nån fusk har jag gjort, men inte mycket) och inga proteindrinkar. Bara ren mat. Inga halvfabrikat (lite fusk där med, men inte mycket) och mycket vatten. Naturligt kanske man kan säga. Det har funkat kanon.
Något som jag borde ha gjort, så här i efterhand, är att väga maten som man skulle göra enligt instruktionerna. Jag vägde nån gång då och då, men annars använde jag ögonmått. Det blev säkert för lite nån gång och för mycket en annan. Dessutom har jag inte brytt mig om restriktionerna angående grönsaker. Det har jag lassat på med. De ger bra med vitaminer och mättnad!

Maken säger att han ser skillnad i kroppen och påpekar att jag gjort ett bra jobb. Och det är ju så det ska vara! Det ska synas och kännas. Han är den ärligaste jag känner så jag vet att det är sant. Han säger sanningen även om den ibland kan svida lite. Det uppskattar jag hos honom! Nu säger han att jag jobbat på bra. Han var lite skeptisk till en början om detta skulle funka, han ser ju hur mycket jag kämpar med både  mat och träning hela tiden, även före denna utmaning. Ibland går det bra och ibland lite mindre bra!

På det hela taget är jag nöjd med hur det gått. Det har varit en fantastisk resa och jag är beredd att göra nåt liknande igen. Nu är jag spänd inför morgondagen! Hur ska bilderna komma att se ut? Måtten? Vikten?

3 kommentarer:

Suzan sa...

Kul med utvärdering! =)

Lotta Fokuserad Energi sa...

Tack för jättebra sammanfattning och jag är JÄTTENyfiken!! Det bästa har du ändå redan uppnått, du vet att du kan och du har fixat hela 30 dagar utmaning!! Galet bra! Kram

Västgötskan sa...

Det låter som att du har gjort ett kanonjobb! Grymt! Förstår att det känns spännande med bilderna. :-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...