Sidor

torsdag 12 april 2012

Skön vila och fikafunderingar

Igår hade jag vilodag. Kände egentligen dock för att träna. Det är så himla kul att köra Bodyrock för det är olika upplägg hela tiden, nya kombinationer och utmaningar. Superkul!
Ikväll blir det i alla fall åka av!

Något jag också funderar på är det här med fika. Ofta när jag bjuder hem folk känner jag mig tvungen att baka nåt eller köpa hem nåt sött. Fast jag egentligen inte vill. Dels för att jag har svårt att motstå att "provsmaka". Jag  är inte ens sugen, men är det hemköpt/bakat så blir jag till slut sugen i alla fall. Dels för att det ofta blir över och jag känner inte att jag vill "slösa" och slänga.
Flera gånger har jag gjort alternativa fikabröd, som är nyttigare. Det kan vara fruktbollar, Biggest loser-kakan, eller liknande. Ibland hembakt bröd, men det är inte alltid jag har tid att baka sånt eller har lust. Jag är själv lite sugen på nåt sött och inte bröd. Många ogillar detta alternativa fika. Det märks eftersom de inte äter det och det känns som om folk blir besvikna att det inte var "nåt annat"( underförstått bakverk).

Samtidigt är det inte ofta någon tar hänsyn till mig. Alla vet att jag vill äta nyttigt. Men de allra flesta gånger finns inget alternativ för mig alls. Jag får dricka mitt kaffe och sen se på när andra äter eller ta med mig själv. Jag begär inte att folk ska anstränga sig för mig, samtidigt som jag själv måste få bjuda på det jag vill när det är min tur? Jag vet inte. Hur gör ni andra?

7 kommentarer:

Annie sa...

Blandat. Ibland köper jag hem vad andra vill ha, oftast har jag både och och ibland tvingas de på mitt gott,e :-)

Bollarna har faktiskt varit uppskattade!

The workouter sa...

Jag har också tänkt på det där!

Jag har flera gånger fått inbjudningar till fika där det varit anpassat efter min livsstil, där vänner har gjort fruktsallader som alternativ till gräddiga tårtor på kalasen, ställt fram nötter/frukt blandningar som alternativ till småkakor.

Det har jag uppskattat för då märks det att dom verkligen vill att jag ska trivas, men det är inget jag begär när jag kommer bort.

Jag gör som du, dricker mitt kaffe och flyter med =)

Hemma hos mig är det andra bullar!
Ofta har jag något "test bak" som är lite nyttigare som jag bjuder på.
sen brukar jag även baka ibland bara för att ha till mina gäster och då är det bakat enligt bokens alla regler med vanligt socker osv.

Jag har fått kommentarer av vänner när jag varit borta på fika :"vad nyttig du är" blablabla men det rinner av mig för jag vill ju leva såhär, jag mår bäst såhär, och därför äter jag det jag vill för min skull istället för att äta det någon annan vill för DERAS SKULL.
Dom flesta har vant sig vid att jag inte vill ha och tycker det är okej, dom som inte tycker det, struntar jag i.

Du och jag mår ju bra av att äta det vi mår bra av så varför göra annorlunda? =)

kram

Lotta Fokuserad Energi sa...

Jag bjuder på min sorts fika, precis som de bjuder mig på deras sorts fika:-) Kramisar

Anonym sa...

När jag vill bjuda på nyttig fika brukar det bli fruktsallad med vispad 10% grädde - det brukar funka och alla är nöjda och glada.

Västgötskan sa...

Nu äter ju jag lite (....) mer socker och sötsaker än dig. Men förstår ditt dilemma!
Skulle jag någon gång låta bli att ta fika får man konstiga blickar.

Egentligen är det ju som du säger, klart man ska få bjuda på vad man vill! Annars får väl de som är sugna på något annat, ta med sig något själva då... :-P

Fia sa...

Sv. Du råkar inte ha något bra tips på hur man kan få det att gå över?

Anna sa...

Bjud på vad du vill, de kommer bli bra tror jag =)

Jag brukar anpassa ibland, men ofta blir de LCHF =)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...