Sidor

lördag 28 april 2012

Spännande tider framför mig...planering maj

Jag har filat lite på ett alldeles nytt upplägg för maj. Maj kommer att bli fokus så det heter duga. Och med en hel del nyheter. Jag har läst på lite. Framförallt om stress och stresshormonet kortisol. Mitt liv är ett enda stress.  Jag har väl alltid varit stressad på olika sätt. Mestadels är jag stressad inombords. Jag gillar att vara i tid (och kommer extremt för tidigt ibland), jag vill ha ordning och reda men lever ofta i ett ständigt kaos, jag har ofta ett kort tålamod och det är mycket jag vill hinna med. Även om jag slappar känner jag mig stressad av allt jag borde göra. Så i maj kommer upplägget att vara mycket stor del av mindfulness. Hur man nu ska förklara det egentligen? Jag tolkar det på mitt sätt:

Träningsupplägg: 
- börja med en veckas vila. Del av min mindfulness och nedstressande plan.
- 2 dagar träning i följd, följt av 1 dag vila. Rullande.
- Träning består av tung styrka och Bodyrock

Mindfulness:
- De dagar jag inte tränar ska en dag vara lugn yoga och den andra dagen meditation med hjälp av självhjälps-CD (recension kommer senare) som stärker mitt JAG och mitt fokus. Jag ska alltså lära mig att slappna av, fokusera på nuet.
- Ha fokus på lugn och ro, även om maj kommer att vara stressig.

Kost:
- Några av er kommer säkert att tro att jag är galen, men det får bli så. Jag kommer att testa periodisk fasta under hela maj månad. Min fasta kommer att vara ca 14-15 timmar per dygn och mitt "ätarfönster" cirkus 8-9 timmar beroende på dag och träning. De dagar jag tränar är fönstret något större och de dagar jag har vilar blir det mindre. Ni kan läsa mer om periodisk fasta här:

http://periodiskfasta.com/
http://periodiskfasta.com/periodisk-fasta/olika-metoder-for-periodisk-fasta/
http://www.angrytrainerfitness.com/2011/12/the-angry-trainer-tries-intermittent-fasting/
http://periodiskfasta.com/periodisk-fasta/
http://www.leangains.com/

Mitt kaloriintag blir detsamma, men färre måltider. Jag vet inte om detta är något för mig, men jag måste i alla fall testa! 1 maj - 30 maj är det alltså PF som gäller.

- sockerfritt. Totalt sockerstopp.
- fokus på bra fetter, mycket protein och långsamma kolhydrater givetvis
- kosttillskott: rosenrot, Omega 3 samt vitaminer
- inget kaffe. Bara te, för det mesta grönt te
- en lightläsk i veckan endast (inte för att jag dricker så mycket av det i alla fall, men när jag har sockerstopp tenderar jag att byta ut mot nåt annat. Inte för det söta, men för lite avbrott mot allt det nyttiga :))

Kanske är det ett alldeles för ambitiöst upplägg som blir stressande i sig, men då får jag revidera. Det heter ju visst att man ska sikta mot månen så hamnar man i alla fall bland stjärnorna!

Det gäller en månad först och främst och sen ser jag vad som funkar och vad jag måste ändra inför kommande månad.

På tisdag gäller det alltså.

11 kommentarer:

Västgötskan sa...

Första stycket; alltså det kunde verkligen ha varit jag som skrev! Herregud, vad vi är "tragiska". Varför ska man vara på plats 20 min INNAN någonting startar? :-P

Vill du vara min fb-vän kanske...? :-D

Cilla sa...

Jag tycker att det ser välplanerat och strukturerat ut. Jag har också tänkt testa periodisk fasta, men kommer att göra det efter Fitnessfighten som jag kör under maj. Hoppas nu att du hänger på peppveckan när vi kör igång på måndag :)

Ha en finfin lördag!

Jessica sa...

låter intressant med den periodiska fastan - ingenting för mig, men jag läser gärna om dina resultat ;-)

Anna sa...

Hej, låter som ett bra upplägg! Jag är oxå ganska stressad över saker tyvärr :/
Tatueringen gjorde rätt ont(den kändes) om man jämför med de andra tatueringarna jag har. Dock var de ingen fara så sätt =)

Lisa sa...

Spännande! Ska bli väldigt intressant att följa dig, speciellt med tanke på mitt egna sockerberoende... Och det här med mindfullness är oxå sjukt intressant! Har faktiskt valt en kurs nu i skolan där det ingår:)...

Fia FIT sa...

Ser otroligt strikt och seriöst ut! Skulle gärna haka på men måste lägga upp nått som passar för mig. Hur som helst blir det ngt liknande!

Camilla sa...

Ambitiöst och välplanerat! Heja på!

Ingmarie sa...

Jag gillar verkligen ditt mod, din nyfikenhet och din beslutsamhet. Go girl!

Anonym sa...

Wow vilket upplägg!
PF tror inte jag att min kropp skulle gilla, eller snarae min hjärna... Har läst om det på andra bloggar och förstått att de som testat mår bra, men jag skulle nog inte palla det... Ska bli jättespännande att följa dig :D

Jag försöker tänka mindfullness när jag äter, att njuta av varje tugga och inte vara upptagen med annat, typ iPhonen, datorn eller annat... Jä..igt svårt :/

Lycka till! Följer dig som vanligt!

Jenny - Pigg och stark! sa...

Superspännande!! Ska försöka få upå mina majplaner på bloggen ikväll :)

Beatatjata sa...

Spännande med PF, låter görkonstigt i mina öron, faktiskt, men ser fram emot din utvärdering :-).

Bra med mindfulness och annat också. Jag stressar gärna upp mig inombords också, är också extremt punktligt (tom åt fel håll, nästan alltid tidig - i alla fall när det bara är mig det kommer an på).

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...