Sidor

onsdag 18 april 2012

Tisdagens träning

Jag försökte hitta på en massa ursäkter att inte träna igår. Verkligen...stressad, mycket att göra, säkert sjuk, ont i magen. Ja, jordens alla ursäkter. Men så tog jag mig i kragen och satte igång. Vad fan liksom. 20 minuter kan man väl alltid ha tid med och orka?

Jag satt och funderade på vilken nivå jag skulle ta. Det fanns nybörjare, medel, och avancerad. Medel såg ganska dryg ut och hade utrustning som jag inte hade. Nybörjare såg för "lätt" ut och avancerad tittade jag inte ens på. Av oklar anledning (Äsch, jag är feg bara. Det är anledningen. För tittar jag på den videon MÅSTE jag göra den workouten. That is how I roll liksom.).

Så jag tog den medeliga videon som tog 12 minuter. Dessa övningar i cirkel. 10 sek vila mellan övningar och 50 sek arbete. Två cirklar. (Originalet är HÄR):

1. Walking push up & tuck jump - gör en armhävning, fortfarande i planka går du ett steg åt nåt håll och gör en till armhävning. Ställ dig upp och gör en tuck jump. Det är en repetition. Fortsätt 50 sek.

2. 3 way plank jump & clean press - håll händerna på en medicinboll eller nåt annat instabilt (alternativt bara golvet som jag gjorde) håll i och hoppa ut till planka, sen in med knäna, ut i planka, in med knäna och sen ut i planka. Tillbaka upp på fötterna. Gör en clean press med vikt/KB/sandbag/boll

3. Low jack &V-split - jag gjorde low jacks i 25 sek och sen lade jag mig på golvet och gjorde star crunches i 25 sek. Jag har ingen dipstation så därför.

4. Superman push up - OMG! Ha fötterna på ett bord eller annat. Gör en armhävning och lyft sedan höger ben och vänster arm lite lätt. Tillbaka. Gör armhävning. Lyft vänster ben och höger arm...Jeez. Jag gjorde på golvet till slut. Shaisse.

5. Stand up and jump abs - ligg raklång på golvet, gärna med vikt i handen (lätt vikt). Gör en rak crunch och ställ dig upp utan att röra händerna i marken. No way. Detta gick inte. Jag fick göra om lite för att palla...

6. Sumo knees and half burpee - ha sandbag/KB/vikt. Upp med händerna i luften. Stå bredbent med knäna som en sumo. Lyft höger knä och dra ned händerna med vikten mot knät. Ställ tillbaka. Gör likadant med vänster knä. Ned med vikten på golvet. Gör en burpee och starta om igen...

Ab-bonus, 10 sek vila, 50 sek arbete:

1) Tuck Abs – Out & Raise Arms - sitt som i båten. Ut med knäna, armar som en kram ut. In med knä möt bröst och så ut igen. Denna gång har du händerna ovanför huvudet. Alternera.
2) Reverse Crunch – Diamond Legs - ligg på rygg och lyft upp benen lätt. Gunga inte. Bara lyft.
3) Touch Toes – Left & right Alternate - ligg på rygg. Lyft höger ben och försök nå foten med armarna genom att ta i med magen och lyft dig upp. Alternera med vänster ben. 
Sen gjorde jag lite fler blandade övningar för ryggen efteråt. Allt som allt 24 minuter. Ganska lagom. 

4 kommentarer:

Annie sa...

Härligt att du jobbade mot ursäkterna! Bra jobbat, ett kort pass har man alltid tid med!

Lotta Fokuserad Energi sa...

Jag ler och tänker på din resa, jag minns när jag började läsa din blogg! Det är sådan skillnad!!! Du är en träningstjej nu! :-) Kramar!!! PS Tack för alla tips på övningar, jag är jättetacksam!

Lisa sa...

Alltså shit, alls övningarna verkar superjobbiga!! Gör du de helt ouppvärmd eller kör du något lite lättare i början?:)

M sa...

Va du e duktig! Kan du inte ta mig i kragen oxå?! =0)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...