Sidor

onsdag 25 april 2012

Starkaste muskeln

Jag läste nyligen en artikel, så klart kommer inte min guldfiskhjärna ihåg var jag fann denna information, om styrketräning. Den menade att man alltid är starkast och uthålligast i den övning man startar med på träningen. Det vill säga, för er som inte riktigt förstod min förklaring inklusive mig själv, att om du börjar med att köra bicepsövning kommer du att vara starkast i den muskeln och orka mer med den under just det träningspasset. Skulle du istället starta med exempelvis axelpress är det den muskelgruppen som är starkast. Alla muskler du tränar därefter är inte lika starka och uthålliga. Författaren föreslog att man skulle börja med olika muskelgrupper vid träningstillfällena för att öka den maximala belastningen på alla muskler i slutändan. Så är du förtjust i att börja med bicepcurls varje gång, tänk om och börja med en annan fin muskelgrupp. Kanske hjälper det tillväxten?


Egentligen är jag inte förjust i vetenskapliga artiklar. Ena dagen står det si och andra dagen står det så. Vilket ben ska man stå på är frågan? Men den här artikeln är ganska harmlös och makes a little sense i alla fall.

2 kommentarer:

Emma sa...

Svar: Ja, du måste absolut testa det receptet, det är riktigt gott & enkelt att göra! :-)

Läste att du försöker göra maten från grunden, det gillar jag starkt! Det är så mycket konstigheter i hel- och halvfabrikat. Tummen upp! :-)

Malin-Charlotta sa...

Jag har inte hört detta och då både jobbar jag och studerar med träning. Men det låter på sätt och vis logiskt. Exempelvis om du ska träna bröst och triceps i samma pass vilket många gör eftersom triceps assisterar till l bröst, så ska man alltid börja med den muskeln som du vill bygga mest styrka i. Också logiskt är att man tappar energi och styrka ju längre in i passet man kommer och det stöder forskningen du läst. Om man inte heter Malin som toppar sina pass i slutet ;) med den slutsatsen kan man säga att oavsett vad forskningen säger, så kommer vi människor alltid vara olika ...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...