Sidor

tisdag 6 december 2011

Förra året testade jag på en annorlunda sorts yoga. Rena rama nära-döden-upplevelsen. Jag hade införskaffat en pilatesboll. Ni vet en sån där stor gummiluftboll som man kan ligga på och rulla runt på och sånt. Den hittade jag på Tradera ( Tradera var en ny upptäckt för mig. En bra sådan). Dottern har använt bollen mer än mig, med blandat resultat :)
Jag hade dessutom en DVD som heter "Yoga med gymball" och tänkte att nu jäklar ska jag testa den. Annars var ju både inköp av boll och DVD ganska bortkastat.
De första övningarna gick hyfsade faktiskt. Fast det var ju mest att sitta stilla på bollen och koncentrera sig på att andas ordentligt. Det blev lite värre sen. Ni kan ju tänka att jag är lika smidig som en byrå - med alla lådor utdragna och ett ben som fattas. Ungefär. Den sätter ni sedan på en boll och rullar lite och försöker att dra in en låda, dra ut en annan låda och hålla balansen. Det är jag på gymball.
I alla fall. Man skulle hålla upp bollen och tillbe den (tror jag), sedan skulle man lägga ned den på golvet och liksom rulla fram med den under magen. Det var mycket nära att jag hamnade i bokhyllan ett par gånger. En annan övning skulle man hasa ut på "kanten" av bollen och sedan vrida knäna utåt och böja sig åt sidan och röra golvet med den andra armen upp i luften. Som triangel. Well. Det gick nog ganska bra om jag får säga det själv. Inte perfekt form, men vad kan man begära?
Jag märkte dock att det gick lättare att kontrollera rörelserna efter ett tag. Därför var min förhoppning att det skulle bli lättare nästa gång. Jag fick i alla fall en jäkla träningsvärk efteråt! Det var ett gott tecken. Musklerna i chocktillstånd. Brabra. Nästa gång? Ja, den bidde aldrig faktiskt. Jag gillar nog vanlig yoga lite bättre i alla fall...mindre farlig.

Mmmm...eller hur...Bokyllan nästa!

1 kommentar:

Malin-Charlotta sa...

Ja du, det är tusan inte lätt det där med boll! Fint du gjort i bloggen, det påminner mig om att jag har en sak som jag skjutit upp på. Dags att fräscha upp lite även hos mig :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...