Sidor

torsdag 8 december 2011

Hur funkar kroppen egentligen?

För tre veckor sen blev jag förkyld. Grymt förkyld. Kunde inte träna på nästan två veckor. Åt absolut inte som jag borde ha gjort. Mycket skräp, sött, extra kalorier. Sedan kunde jag börja träna så smått, äter fortfarande inte perfekt. Mår inte dåligt över det längre. Tidigare kunde jag äta en pepparkaka på en dag då "jag hade förbud", dvs en onsdag eller måndag och inte en lördag. Nu äter jag gladeligen en pepparkaka och dricker glögg oberoende av dag.
I måndags gick jag upp på vågen. Samma vikt som två veckor tidigare. Trots obefintlig träning och massa extra "dåligt" mat. Fett väger mindre än muskler? Eller är det att jag slutat stressa mig och oroa mig?
När jag gick på striktare diet kunde jag efter en dags frossande gå upp flera kilo som heller inte gick bort på en vecka trots supermat och bra träning...
Jag fattar ingenting?

5 kommentarer:

Camilla sa...

Jag tycker att jag går upp och ner i vikt ett par kilo olika dagar. Dessutom går jag upp och ner över månaden. Tycker inte att det går att jämföra vikt den ena dagen till nästa. Det får bli något slags medelvärde man jämför.

Beatatjata sa...

Du kanske ligger på "rätt" kalori-intag nu, även om du äter lite mer skräp? Liksom plus minus noll? Så som jag försöker göra nu, du vet :-). Du går inte ner i vikt, men inte upp heller. När du tidigare viktminskade så körde du ganska strikt med kolhydraterna och hade du då en frossardag med mycket kolhydrater band du massa vatten som visade sig på vågen dagarna efter. Nu äter du mer kolhydrater varje dag och har den vätskenivån konstant, det blir inga stora skillnader i vikten då.

Karin - Fitness och Hälsa sa...

Det kan säkert vara att du inte är lika fixerad utan äter lite när du känner för det.

StepUp 2 Fitness sa...

Säkert stress och oro. Vi vet ju vad det gör med våra kroppar :)

Träningen och livet sa...

Jag är ingen expert men det låter som kaloriintaget är för lågt när du äter strikt. Då "binder" kroppen allt när den får lite mer. Nu ligger du på din normalnivå och då behöver kroppen inte spara i depåerna.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...