Sidor

måndag 26 december 2011

Upplägg imorgon

Idag är årets stora slappardag för mig och min familj. Den tillbringas i soffan och inte ett finger för mycket ska lyftas i onödan. Det kan behövas för imorgon kör jag igång igen. Nu har jag funderat på hur det kommer att se ut och HERE GOES:
  • köra 4-veckorintervaller. Tre veckor fokus cardio. Det betyder tre-fyra pass i veckan på gym och 1-2 pass cardio i veckan (ett i kombination med ett styrka). Därefter en lugnare vecka med PW/yoga och kanske ett Bodyrockpass (eller annan cirkelträning för hela kroppen). Därefter kommer tre veckor med fokus på cardio. 3-4 pass i veckan med cardio på gym plus styrka 1-2 dagar. Därefter en lugnare vecka igen. Jag börjar med styrka eftersom cardio kräver mer rörelse med fötter (tänker på att tån ska läka)
  • Öka mina vikter på gymmet och köra fler set men mindre reps. Köra 5-6 reps och 4-5 sets. 
  • Äta mer mat som nu, men hålla nyttigt och ha tre fria måltider per vecka som kan intagas när som helst. Jag tillåter vissa kolhydrater fram till lunch, skippar på eftermiddag/kväll. Vissa veckor kanske mindre kolisar för att mixa till det lite. 
  • 1dag per vecka köra två pass på en dag. Ett kortare pass på morgonen (eller PW på morgonen när vädret tillåter och jag har mer tid) och ett längre på eftermiddagen för att öka förbränningen.
Jag ser att detta kommer att kunna vara hinder att nå mina mål:
  • maten framförallt. Jag har en tendens att frossa och inte kunna låta bli att äta för mycket. Jag hoppas att tre fria måltider kan bota detta. Dessa sker på lördagen endast och planeras i förväg. Ska något köpas in, köper jag in i måttlig mängd. Därför finns det inget extra över när måltiderna är slut. 
  • Att inte kunna gå till gymmet för att träna. Storm kan hända, ibland kanske man inte känner för det. Då är det okej att ta ett pass hemma med Bodyrock eller MyoMy. Tuffa pass.
Mitt mål ska denna gång inte vara viktfokuserat utan centimeter. I början kommer jag att använda vågen för att kolla lite status och om det går åt rätt håll. Med rätt kost borde jag gå nedåt i vikt eftersom jag gått upp lite under december. I början på februari struntar jag i vågen. Centimeter kommer jag att räkna, men inte lägga upp på bloggen så mycket. Bilder tas och kan mailas så småningom :) För de som är intresserade.  Klart i slutet på juni.
Mitt andra mål är att få bukt med matmonstret så till den grad att jag inte längre vill frossa och må dåligt av mat. Äta och sen är det nog med det. Mitt svåraste mål. Klart i slutet juni, men är en pågående process så klart. 
Tredje målet är att orka springa 1,5 mil utan problem. Klart i april.
Fjärde målet är att öka vikterna på gymmet och våga utmana mig. Jag kan mer än jag tror! Gärna kunna ta 12 kg eller mer på biceps (nu ligger det på 10). Öka alla vikter på alla maskiner/övningar. Klart slutet juni).

Fler mål kommer jag nog att lägga till och dra ifrån as time goes by. Jag utväderar varje söndag hur det har gått (och även dagligen). 
Okej, imorgon kör jag!



3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Trillis! Vad härligt att du har funderat och gjort en sådan ordningsam plan:-) Jag förstår inte riktigt cardio kontra styrka i första stycket? Hur ser en vecka ut i träning? Det ska bli jätteroligt att följa dig, och att få inspiration. Jätteroliga mål också! Jag har tänkt på mina mål och jag undrar faktiskt om jag ska ta en paus från mål ett tag, i alla fall mätbara saker. Jag ska nog kanske fokusera på att gilla mig som jag är och ha mer aktivitetsfokuserade mål, typ följa träningschema och matschema mm. massor med kramar!

Trillingnöten sa...

Lotta: Jag tycker att det låter mycket sunt att skippa målfokusreing ett tag! Du har verkligen kommit långt i din process vad gäller både mat och träning! Det är fantastiskt! Man måste få släppa på kraven ett tag och bara köra för att det är kul. Sen kanske nåt dyker upp som man vill fokusera på! Bra tänkt! Kram på dig!

Annie sa...

Vilka vettiga mål du har! Du gör alldeles rätt i att fokusera på centimeter istället. Vikten säger inte i närheten så mycket som man tror.
Lycka till!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...