Sidor

måndag 5 december 2011

Stress

Jag har hört och läst på många håll om stressens betydelse för vikt och form med bland annat mängden Kortisol. Väldigt intressant tycker jag. Jag är en väldigt stressad person och har alltid varit. Nu så här i efterhand undrar jag om detta faktiskt påverkar mig mer än jag tror. Är det någon av er som märkt skillnad när ni slutat stressa?
För mig handlar det mer om hur man i praktiken gör. Kan man vara stressad inombords fast man inte märker det? Det är ju det som är lite lustigt. Man kanske inte alltd behöver vara fysiskt stressad och springa runt som en galning, utan mer vara orolig och stressad för andra saker. Hur märker man det?
Jag ska ge mig på stressen så småningom. Se om jag kan förändra mig själv vad gäller det. Ta allt lite mer piano, om ni fattar vad jag menar!

lånad

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Trillis! Jag är också en "stressad" person, jag ÄLSKAR tempo på jobbet men vill inte ha stressigt hemma. Där ska det helst vara helt obokat alla dagar men på jobbet så har jag gärna 16 möten om dagen. Jag märker när det är rörigt/negativ stress, då lägger jag på mig både fett och vatten, trots att jag inte äter annorlunda. Jag är sådan här som person, tror inte att jag vill eller ska ändra för mycket. Ta bort mina toppar och dalar så är jag nog lite tråkig? Dock helst ingen negativ stress... Kram!!!!!

Anonym sa...

Jag har nog varit en rätt så stressad person tidigare. Kanske inte utåt sett, men lätt stressat upp mig inombords. På senare år har jag blivit mycket bättre på det. Kan inte påstå att jag märkt nån skillnad på vikten som jag kan härleda till det.

För 11 månader sen kom då ett "stressmoment" till i form av en bebis. Och dt kanske inte är så mycket stressen utan snarare sömnbristen (och tidsbristen) som gör att kosten lätt blir sämre (och träningen uteblir) och att jag därmed har svårare att ta tag i vikten.

StepUp 2 Fitness sa...

Jag är en stressad person men jag har lärt mig att hantera det bättre. har fått hjälp med stresshantering och lärt mig en hel del om vad som stressar mig och hur jag kan minska ner den positiva stressen för min del, tar på mig alldeles för mycket och vill mycket...
I samband med det har jag lagt om kosten och börjat träna regelbundet så det är svårt att veta vad som gav effekt.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...