Sidor

lördag 14 januari 2012

Hur blev det då?

Jag testade lite olika recept faktiskt. Tog några från nätet och sen gjorde jag om lite grann. Med blandat resultat. Först testade jag ett av Annies recept på muffin. HÄR är originalet.
Jag gjorde som följer:
1/2 dl vaniljyoghurt
1 dl keso
1 dl kesella
1 sl sojamjöl
1 dl boveteflingor
1 mosad banan
1 rivet äpple
3 tsk kanel
1 tsk pepparkakskrydda
 2tsk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 ägg

Lägg i muffinsformar och in i ugnen på 225 grader i ca 25 min. Resultatet blev ganska bra. Helt okej! Jag ska experimentera lite mer och byta ut nån ingrediens mot nåt annat tror jag.

Efteråt gjorde jag Paleomuffins. Då gjorde jag så här:

1 3/4 dl mandelmjöl
2 ägg
1.25 dl kokosflingor
2 tsk vaniljarom
0.25 dl honung
1 msk kokossocker

Blanda väl och häll i muffinformar. In i ugnen på 150 grader, nedre delan av ugnen. Ca 20 min. Smakar mer sött än de andra muffinsarna så klart. Mer kalorier med nötter och sånt skulle jag tro, men väldigt goda som efterrätt en lördag!

Sist men inte minst gjorde jag Beatas bröd som ni finner HÄR. Jag tog bort en del av smeten och hällde i vörtkrydda (som också Beata testat, men jag var så skeptiskt att jag inte vågade förstöra en hel sats!). Blev bra! En annan del hade jag i honung och lite vaniljarom för att se om man kanske kunde göra nåt sötare bröd. Blev inte så stor skillnad faktiskt så misslyckat där.

Hur som haver! Det var kul att experimentera och jag kommer absolut att fortsätta!

1 kommentar:

Kevlarsjäl sa...

Det är så svårt det där med att baka nyttigt OCH gott. Det sista är utmaningen tycket jag. Kanske har jag för höga förväntningar. Tror att proteinbollar med choklad ska smaka som chokladbollar. Att proteinmuffins ska smaka muffins. Har hittat ett par saker jag tycker är okej men få saker som är GODIS-alternativ. Fortsätt experimentera, jag läser med spänning.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...