Sidor

fredag 20 januari 2012

Kan man träna för mycket?

Ni som har lite koll på saker och ting där ute i träningsdjungel. Visst har jag hört talas om "överträning". Att man tränar för mycket, för ofta, vilar inte etc. Kan man träna FÖR mycket egentligen? Jag menar, om man faktiskt har vilodagar (en-två dagar per vecka) och varierar sin träning mycket och är ganska vältränad (jag antar att det är lättare att träna för mycket till en början när kroppen inte är van att röra på sig nästan alls). Hur funkar kroppen? Kan det vara därför man inte går ned i vikt? Eller att inga muskler byggs? Jag tycker sånt här är superintressant.

Jag tänker ofta på oss själva som stenåldersmänniskor, för det är ju det vi är egentligen. Hur levde de? Periodare skulle jag kanske säga. Man sprang väl inte dagligen i skogen och jagade, man gick säkert långa sträckor för att samla bär och nötter, kanske dagligen. Jagade ett par gånger i veckan. Jag blir inte klok. Nu vet jag inte ens vad jag menar...Fattar ni?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har varit på väg att bli övertränad en gång plus några år senare nära att gå in i väggen. Exakt samma symptomer, kroppen reagerar lika.
Ja, trots vilodagar kan vi träna för mycket. Öka på för hårt, för långa pass plus att få ihop med vanligt liv.

Malin-Charlotta sa...

Jo, hur mycket ska jag skriva! HAHA!

Först, ang stenåldern. De bar på mycket mindre stress än vad vi gör och levde även i en renare miljö. Där har vi en av många aspekter till varför de var tåligare.

Och ja, du kan träna för mycket. Att gå in på det är invecklat så jag förkortar.

Det tar olika tid för kroppen att återhämta sig beroende på hur hårt du tränat. Allt från några timmar upp till flera dygn. Låt säga du kört axlar och bröst måndag kan du lätt räkna med 48-62 timmars återhämting om du öst på. Dela därför upp kroppen, jag är inte mycket för helkropps pass eftersom det kräver enorma mängder återhämtning och tar på energin. Men det är min personliga åsikt efter den fysiologi jag lärt mig.

Sen har vi det vi inte ser, fästen, leder, senor osv, som också behöver återhämtas, dvs vi kan känna oss fräscha, men är vi verkligen det? Muskler återhämtar sig även snabbare än sina kompisar (fästen o dylikt) och musklerna växer också snabbare, vilket är en av de vanliga orsakerna till överansträngningar. Musklerna orkar, men INTE det musklerna fäster i.

Och inte nog med det, vi har vardagen också. Grader av stressnivå, arbetsmiljö, hemmamiljö, sömn och mat. Allt påverkar din återhämtning.

För att kroppen ska utvecklas måste en sk överkompensation ske. Det är en balans mellan nedbrytning och uppbyggnad i den träning du utfört. Får du inte rätt balans, ja då blir du istället övertränad och resultatet uteblir. Du växer inte och du förbättrar dig inte. Kanske går det så långt att du får en skada.

OM du ska träna en stund varje dag är det oerhört viktigt att variera sin träning och lägga in sk återhämtingspass. Och det är som du skriver, ju mer vältränad du blir, desto bättre blir kroppen visserligen på att reparera sig.

En elitidrottare har ofta ett annat liv än vi, de jobbar kanske inte lika mycket och de har ett stort team bakom sig som talar om risker och osv. Men vi ska veta det att det är vanligt med skador även på den nivån. Jag pajjade min axel 10 dagar innan SM för drygt ett år sedan, var bara att bita ihop och sänka prestationsnivån på en tävling jag laddat för i ett år. Allt pga att jag övertränade och inte hade koll på vinklar och annat viktigt. Hade jag då haft kunskap eller kunnigt folk omkring mig, hade det sannolikt inte inträffat.

Jag har övertränat några gånger med skador till följd och genom min yrkesutbildning till tränare har jag skaffat mig kunskap. Det kostade mig mycket att "chansa" och tro jag är Stålkvinnan", fick skador jag kommer få dras livet ut till och från. Så var försiktig, tänk på att din "känsla" inte kanske stämmer överens med verklig enheten.

Fråga gärna om det är något mer specifikt du undrar över!

Hej hopp fredags-mys-tjejen!

Lotta Fokuserad Energi sa...

Halloj darling! Jag är INGET proffs.. Men jag undrar vad du vill uppnå? För om du ex vill bygga muskler så måste du vila för att musklerna ska växa och laga sig efter träningen. Vill du springa snabbare eller längre mm så behöver du vila för att inte skada dig. Det finns andra aspekter också som ex innebär att du stressar kroppen så du lägger på dig vatten, sämre immunförsvar och få andra utmaningar. Så vad vill du uppnå? Jag lade väldigt mycket tid och år på att träna som en gnu jämt och äta minimalt med väldigt dåliga resultat kontra insats.. Jag önskar att någon hade frågat mig för 20 år sedan vad syftet med allt var.. Kram!

Suzan sa...

Beror på vem du frågar och vad den åersonen har för definition av "för mkt"...

Malin I Form sa...

Har tyvärr ingen koll på det alls :/

Beatatjata sa...

Läser och lär mig, har ingen aning själv! Men tänker att det inte bara har med själva träningen att göra, utan allt annat runt omkring också. Sömnen, jobbet, vardagslivet. Allmän stress och så lägger man på intensiv träning på det och stressar kroppen ytterligare.

Annie sa...

Tror att M-C fick inte det mesta i kommentaren.
Överträning bör inte finnas rent träningsmässigt och du vilar och tränar normalt mycket. Dock blir det en kombination med att få ihop det med ett vanligt kanske väldigt stressigt liv, samt att du kanske pressar dig hårdare än du borde.
Öka i lugn takt istället så bör du slippa problemen.

Lottas kommentar håller jag med om fullt Vad vill du uppnå? För att träna maximalt och minimera matintaget är det det sämsta man kan göra.

trevlig lördag!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...