Sidor

söndag 22 januari 2012

Vad vill jag?

En bra fråga. Vad vill jag? Lotta ställde den frågan när jag pratade om överträning häromdagen. Vad vill jag? En mycket bra fråga som jag funderat på sedan dess. Det finns så många bottnar i det hela och det tar nog aldrig slut. Dessutom förändras nog fokus hela tiden.
Just nu vill jag:
- ha en stark och funktionell kropp som klarar mycket
- vara skadefri. Bara stark, inga skador.
- forma min kropp. Plattare mage, synligare muskler (jag vet att de finns där under, men de kan gärna kika fram lite), snyggare rumpa.
- äta så att jag mår bra. Lagom, inte för mycket, inte för lite. Inte för strikt, men ändå inte over board.
- träna 5-6 dagar per vecka med varierad träning

Det finns vissa som påstår att allas kroppar funkar likadant när det kommer till både kost och träning. Jag tror snarare att grunderna finns där, men sen att det finns individuella skillnader. Och sen är det ju som sagt beroende på VAD man vill.
Jag skulle gärna ha en snyggt formad kropp. Sen är jag osäker på hur mycket tid och engagemang och pushning jag vill lägga ned. Är det värt att pusha superhårt med kosten och träningen för att minska midjemåttet? Blir jag lyckligare av det? Man får ju aldrig veta om man inte försöker i alla fall.

8 kommentarer:

Annie sa...

Jag tror så här: Ingen blir lycklig av ett minde midjemått. Du blir lycklig av allt runt omkring i ditt liv, men midjemåttet kan kanske göra det lilla extra.
I slutändan blir man aldrig genuint lycklig genom att fokusera endast på det kroppsliga.
I flera år höll jag på - bara ett kilo till så är jag nöjd. Bara lite plattare mage.. osv. Jag blev aldrig nöjd.

Inte från den dagen jag fattade vad jag sysslade med och hur mycket jag förstörde i min sträva efter att bli "mindre". När jag började jobba med insidan var då lyckan infann sig :)

Alla kroppar fungerar inte heller likadant när det gäller kost & träning. Vi har olika förutsättningar och svarar olika på träningen och kosten är just därför är det viktigt att känna efter och se var man är på väg och hur det känns på vägen dit.

Tycker det du vill låter sunt och vettigt annars, men skit i midjemåttet. När du blir starkare så formas också kroppen om så du får det på köpet!

Trevlig söndag!

Västgötskan sa...

Mycket bra fråga! Jag skulle nog också behöva ställa mig den... :-P

Träningen och livet sa...

Det är viktigt att inte förstöra för sig själv genom att göra sitt bästa med träningen och sedan aldrig bli nöjd med resultatet.
Det är svårt att inte jämföra sig själv med andra, jag har själv gjort det men försöker låta bli för jag mår inte bra av det.
Kolla på fotbollstjejerna, de har alla väldigt starka ben, men vissa har kraftiga ben och andra smala för att de är stöpta i olika formar!
Det jag försöker säga är att det är bra att ha målsättningar, men om du sätter dem så högt att du aldrig når dit så är du konstant missnöjd med dig själv och så kan man faktiskt inte ha det!

Malin-Charlotta sa...

Jag förstår vart du vill komma, men tycker Annie skriver viktiga saker här. Midjemåttet gör dig inte lycklig från grunden.

Jag ska bli filosofisk och berätta att lyckliga blir vi när vi gör det vi är ämnade för att göra och när vi gör det vi älskar att göra.

Om det är viktigt för dig med en platt mage, ja då, är det dit du ska. Att komma ihåg är att det endast är en yttre lycka, när magen inte längre har sina rutor, var tar din lycka vägen då?

Att ta hand om sig och måna om sitt utseende och sträva efter ett mål med sin kropp är bra för oss så länge vi kan hålla balansen på våra krav. Risken är att vi hela tiden höjer ribban. Som Annie, skriver, lite till.. lite till..

Lägg tid på att hitta din inre kärna och lycka lik väl som du lägger tid på din träning. Då får du en oslagbar kombination!

Lotta Fokuserad Energi sa...

Jag kör med några mål i taget och sedan skruvar jag om målen lite. När jag var "vidbränd" för några år sedan så sa läkaren en klok sak.. Det är viktigt för oss att i princip alltid klara våra mål, man kan klara att misslyckas från tid till tid men vi klarar inte att lyckas med 9 mål av 10 per dag, det är psykiskt knäckande. Så min tanke är att sätta mål som verkligen är MÅL och som spelar roll, men inte ta alla mål på en gång. Nu när du börjat tänka tanken så kommer det att klarna. Massor med kramar!

maria mollstedt sa...

Tror nog att alla bör ställa sig den frågan ibland - vad vill jag och kanske även varför och för vems skull.
Jag är ju hyfsat extrem med mina kost och träningsvanor, det gör mig lycklig just nu - kan inte tänka mig en annan livsstil. Det viktigaste är väl att börja reda i frågorna, testa och känna efter inte bara köra :) Lycka till!!

Beatatjata sa...

För mig handlar det om att VÅGA sätta målen jag vill. Det låter konstigt men det är lätt med press utifrån. Jag har varit inne på det ända sedan jag började blogga, är good enough, good enough? För mina mål (i alla fall just nu) är just good enough, åtminstone utseendemässigt. Jag vill träna, bli starkare, klara fler saker men inte äta så strikt som krävs för att bli riktigt smal, få platt mage, synliga muskler... Känns inte alltid som att det är okej att nöja sig. Hur jag tänker om ett år, eller tio vet ingen men just nu snurrar det så här i mitt huvud!

Maria sa...

Bra inlägg! Känner igen mig i tankarna .. Tror kanske inte direkt att man blir lyckligare av att bli smalare egentligen, men däremot blir jag lycklig av att träna!! Och det ena ger liksom det andra .. Sen fungerar alla olika med kost/träning osv så det som funkar för dig kanske inte är bra för mig .. =)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...