Sidor

tisdag 10 januari 2012

"Nyttiga" alternativ

Jag är lite sugen på att göra som Annie och laga till egna nyttiga alternativ som muffins och bröd och sånt där med flashiga ingredienser man knappt kan uttala som pysillumfrön, pofiber och bakepro. Det ser ju så gott ut. I teorin. Jag är så rädd att bli besviken. Smakar det verkligen lika gott som det ser ut? Eller förväntar man sig för mycket liknelse med en "riktig" muffin liksom?
Det jag är ute efter är nåt som är gott, mättande OCH innehåller massa nyttigheter och protein. Visst, jag kan klämma en chokladkaka (men hur bra är det egentligen?)
Jag har kikat lite och hitta följande som jag skulle vilja testa (klicka på namnet för att komma till receptet):
Lussebullar
Paleo coconut muffin (bläddra ned lite för receptet på denna)
Äppelmuffins
Annies morgonmuffins (kan man byta ut turkisk yoghurt mot kesella tro?)
Bananmuffins (sure, de innehåller bananer, men you gotta live a little)

Jag vet inte. Vad ska jag testa på lördag för att inte bli besviken? Jag KAN ju experimentera själv, men jag litar inte på att det blir bra!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag älskar att göra egna nyttiga alternativ och använder allt utom pofiber, som jag har fått för mig innehåller för mycket kolhydrater, men inser nu att jag kanske har fel? Alltid nyttigt med ny information :-) Jag ääälskar mina nyttiga alternativ för bara förbud gör mig låg..Jag behöver alternativ!!! Kram

Snorkkis sa...

Man kanske inte ska vänta sig att det smakar exakt samma som de riktiga sockerbomberna, men om man tänker på vilka superingredienser man får använda när man gör dessa alternativ är det en klar vinnare. Lycka till med testandet.

Annie sa...

Det är ganska enkelt att mixtra med recepten själv. Alla gryn kan man ju såklart byta mot varandra, alla tjocka mjölkprodukter likadant - går alldeles utmärkt med kesella ist för turkisk yoghurt t.ex. Har gjort det själv lite då och då.

Pofiber är kanon för att fluffa till bullarna lite men man kan utöka mjöl lite annars. :)

MEN, förvänta dig inte samma smak som på vanliga muffins, lussebullar eller liknande. Då är risken att man blir besviken, men om man provar med öppet sinne för att det är gott - då lär du inte bli besviken! Och blir du de, ja då är de bara att inte göra de igen :p

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...