Sidor

söndag 13 maj 2012

12/31 inte den bästa dagen i världshistorien

Confessions coming up. Jag hade en ganska dålig dag igår. Tack och lov för den periodiska fastan kan jag tala om. På några timmar är det svårt att göra alltför många dåliga val i alla fall. Jag åt en himla massa plättar, nyttiga sådana, till lunch, men alldeles för många. Och nån ruta mörk choklad. Och lite av det smask jag gjorde och stoppade i frysen. Tre bitar. Inte superstora, men i alla fall. Och nötter. Jag åt inga dåliga grejer, men för mycket av det goda ändå. Oavsett hur nyttigt nåt är bör man ju inte ät för mycket av nåt. Om jag hade haft en häst skulle jag sitta upp på den idag. För idag känns det mycket bättre. 
Jag använde den extra energin till ett riktigt jobbigt Bodyrockpass igår och idag blir det mer på gymmet. Så livet går vidare.

På gårdagens Bodyrockpass fick jag några nya övningar som jag kan rekommendera varmt. Dessa markerar jag med rött. De måste ni testa. Bara så ni vet.
Och om ni vill ha en extra utmaning kan ni ber era barn (eller andras barn om ni inte har egna) preppa golvet med såpbubblor...underlaget blir instabilt och ni får ut ännu mer av träningen : p

Sätt timern på 10 sek vila 50 sek arbete (12 rundor, sex övningar som körs två gånger i cirkel):

1. Swing med sandbag eller kettlebell - alternera hand under 50 sek.

2. 10 krabbor och 10 mountain climbers - den där krabbövningen gick väl inte direkt klockrent. Jag fick liksom lyfta upp benet istället för att liksom käckt studsa med fötterna och byta ben. Man står med fötter och händer i golvet, rumpa och rygg mot golvet (som om man ska ställa sig i brygga). Sedan ska man sparka upp ett ben i taget. Gärna så snabbt som möjligt. Efter 10 sparkar vänder man på steken och gör 10 mountain climbers,

krabbposition
3. Knäböj och sidoutfall - Ha en vikt eller sandbag i handen. Gör en knäböj, lägga ned vikten framför dig och ta upp den. Gör sidoutfall till höger. Tillbaka i mitten för knäböj och nedläggning av vikt. Sidoutfall till vänster. osv

4. Monkey pushup -


5. Planka, dubbelhopp, dra sandbag - Stå i planka med händerna i golvet och fötterna i golvet. Ställ dig ned på armbågarna. Hoppa ut med fötterna som i jumping jack (fast du står i planka) och tillbaka två gånger. Ställ dig upp i planka på händerna igen. Dra en tung sandbag (jag hade en vanlig väska fylld med vikter)med vänster hand från höger sida, under dig, till vänster. Ned på armbågarna, två hopp, upp igen. Dra väskan med höger hand under dig från vänster sida...

6. Armhävningar med knäindrag - gör en armhävning, dra sedan knät mot bröstet och tvärsöver mot motsatt arm. Höger knä mot vänster sida liksom. Och sedan andra benet. Ny armhävning.


Nästa sektion är fem övningar. Sätt timern på 10 sek vila, 50 sek arbete, 5 rundor (varje övning görs en gång)

1. Upphöjd axelpress - fötterna på ett bord eller liknande. Försök att få rumpan så högt upp som möjligt så att du nästan står med 90 graders vinkel. Huvudet rakt ned i golvet och händerna ska pressa från golvet.

2. Yxhuggare vänster - håll i en tung vikt eller sandbag med båda händerna och svinga den från vänster sida av huvudet ner till yttersidan av högerbenet.

3. Enarmsdrag och twist - använd TRX eller nåt annat rep du kan lätt greppa och hålla kvar. Ha en lättare vikt i den andra handen som inte håller i TRX. Kolla videon på denna. 50 sek in i videon hittar du den.

4. Yxhugg höger 

5. Enarmsdrag och twist med andra handen.

8 kommentarer:

Västgötskan sa...

5:an utan att dra sandbag är TILLRÄCKLIGT jobbig. Kan tänka mig att den här är tokjobbig! :-D

Fia FIT sa...

Yes! Precis vad jag ville veta! Tack.

Lotta Fokuserad Energi sa...

Tokjobbigt pass!!! :-) HÄFTIGT!!! Du måste vara urstark och vääldigt vältränad nu? Kram

Jenny sa...

Bra saker är ändåbra saker :) Och du hejdade dig och körde värsta passet istället - hur bra som helst ju!
Den där armhävningen med knäindrag brukar jag oxå köra, grymt bra!
Hejja dig, så kul att läsa här! :)

Anna sa...

5 och 6 lät perfekta för mig. 6 gör jag då och då, men 5 ska jag försöka få in i nästa pass, tack för tipset :D

Malin-Charlotta sa...

Lånar armhävning med knä indrag.en övning i min smak! Tack!

ZtorZillen sa...

Yisses! Vilka tuffa övningar! Vad är det för utmaning du kör egentligen?

Marie sa...

Lät som en kul pass! Men vilket är det? Jag hittar inte men får väl leta mer. Förut körde jag en del BR men sen dess har jag gått över mer och mer till Myomytv-passen (och mina egna med de övningar jag gillar mest...).

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...