Sidor

söndag 20 maj 2012

Carrot cake pancakes!


Yes, ni hörde rätt! Jag har experimenterat med ett recept som jag hittade, men som jag tyckte hade alldeles för högt kaloriinnehåll (jag tror att det skulle passa mer som renodlat LCHF) och alldeles för lite proteiner.
Så idag testade jag att modifiera och det blev minsann riktigt bra!

Här är receptet (original inom parentes):

2 större morötter, rivna fint
1/2 dl mandelmjöl (originalet: 1.25 dl mandelmjöl)
1/2 dl dinkel (ej i originalreceptet alls)
1/2 dl kokosflingor (originalet: 2 msk kokosmjölk som jag inte har)
4 valnötter, hackade grovt
100 gram kvarg (finns ej i original)
4 äggvitor (original: 3 hela ägg)
kanel - gärna mycket
ingefära - var lite försiktig
muskotnöt - mellanmycket : p
1/2 krm salt
1/2 tsk vaniljpulver
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat

1. Blanda de torra ingredienserna: kryddor, dinkel, kokos, mandelmjöl,valnötter, bakpulver, bikarbonat
2. Häll i det våta ingredienserna i de torra: morötter, kvarg, äggvitor
3. Låt stå någon minut.
4. Stek plättarna i kokosolja. De behöver lite extra tid på plattan för att hålla ihop, men inte så mkt som traditionella kvargplättar!
5. Servera med bär.


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...