Sidor

söndag 27 maj 2012

Jag darrade!

Jag körde ett Bodyrockpass igår, men under sista delen var jag så slut att jag darrade! Jag var tvungen att ta det lilla lugna ett tag. Ett mycket intressant koncept, som var lite annorlunda än tidigare pass. Couplet kallar de det. Jag skulle säga lite som supersets. Man kör två övningar efter varandra i tre omgångar. Sen tar man näsya två övningar tre omgångar. Riktigt kul.

Gårdagens pass kan ni hitta HÄR.

Här är mina förklaringar (sätt timern på 10 sek vila, 50 sek arbete, 30 rundor):

Couplet 1:
1. Alternerade utfall med obliquesving - håll en vikt, KB eller nåt annat lite tyngre ovanför huvudet. Gör ett utfall framåt med ena benet och sväng tyngden ner mot det utfallande benet (blir liksom diagonalt). Byt ben.

2. Swings - antingen med KB eller sandbag. Alternera svingen.

Couplet 2:
1. Deadlift & halv burpee - Ha en KB eller sandbag (eller vikt) framför dig på golvet. Ned med händerna i golvet. Hoppa ut med benen så att du står i plankan. Hoppa tillbaka med benen. Ställ dig upp och ta med KB/sandbag/vikt upp i ett deadlift.

2. "Viktig" knäböjshopp - ha en vikt i famnen. Gå ned i knäböj. När du går upp igen gör du ett litet hopp. Knäböj - upp - litet hopp.

Couplet 3:
1. Clean press & squat & press - Lyft upp vikt ovanför huvudet. Ta ner vikten och håll mot bröstet. Gå ned i knäböj. Räta ut benen och lyft vikten ovanför huvudet igen. Ta ner vikten på golvet. Börja om.

2. Upphöjda armhävningar med knäindrag - ha fötterna på ett bord och händerna på golvet som i armhävningsposition. När du gör en armhävning drar du ex höger knä under magen mot vänster armbåge. Nästa armhävning tar du andra benet. Går också att göra armhävning och knädrag utan upphöjning.

Couplet 4:
1. 10 x plank axelnudd + 10 x tånudd - stå i plankposition. Antingen upphöjd med fötterna på stol eller på ugiboll. Ta höger hand och nudda vänster axel. Byt och nudda vänster hand på höger axel. 10 gånger. Därefter tar du höger fot och nuddar lätt på golvet. Tillbaka. Vänster fot nuddar golvet. 10 gånger. Börja om.

2. Goblet squat and press - håll en vikt mot bröstet, gå ner sakta i knäböj. Gå upp ur knäböj. Innan du gör ytterligare en knäböj lyfter du upp vikten ovanför huvudet. Börja om.

Couplet 5:
1. Upphöjda armsmagövning ? - ligg på rygg, armarna raksträckta framför dig. Böj ben och bröst mot varandra. Det är magen som ska jobba. Tillbaka. Börja om.

2. Upprätt rodd & halv burpee - Ha en vikt på golvet. Sätt händerna i golvet. Hoppa ut med benen i planka. Hoppa tillbaka. PÅ väg upp tar du med dig vikten och avslutar med en upprätt rodd. Börja om. Här nånstans började jag skaka och fick ta det lugnt!

Du gör alltså Couplet 1 - tre gånger ( 1+ 2 + 1 +2 +1 +2) och sedan couplet 2 tre gånger etc. Blir 30 minuter totalt.


Idag njuter jag av gymmet, god lunch och en härlig dag på bakgården! Ha en fin dag alla fina mammor speciellt!

7 kommentarer:

Ingmarie sa...

Jag är (fortfarande) full av beundran över dina pass.
Hur gör du rent praktiskt? Riggar upp datorn och plockar fram vikter/matta?
och JA man kan (och ska) absolut fira sig själv! :-)

Anna sa...

Åh, vad bra. Ska testa chokladen på torsdag :D

Du är galen, jag hade aldrig pallat dina pass :D

Jenny sa...

OMG. Jag håller med Ingmarie - jag är full av beundran över att du orkar! Jag börjar misstänka att en viss Trillis har blivit vansinnigt vältränad :-)

Detta pass insprirerade mig, plocade fram penna och papper och började planera för kommande gymbesök :-)

Hoppas du haft en riktigt bra dag! Det har jag :-)

Kram!

M sa...

Ungefär som vid mitt corepass i tisdags. Core, men ändå kunde benen knappt bära mig. Djupa knäböj med rotation tog betydligt mer på benen än i magen! Men man får ju ett kvitto på att kroppen jobbat iaf. =0)

StepUp 2 Fitness sa...

Jag förstår att du darrade, vilket pass!!! Riktigt bra jobbat, tänk vad långt du har kommit!!!! Hoppas att du har haft en bra mors dag!

Lisa sa...

Såg att jag kommenterat som "Lise" igår, hehe, Lisa ska det förstås vara!

Intressant set där med två övningar i taget, brukar också köra så rätt ofta när jag kör funktionell stryka, fast jag hade ingen aning om att det kallades Couplets:)

Karin - Fitness och Hälsa sa...

När man darrar av träningen kan man vara säker på att man tränat ordentligt! Grymt jobbat!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...