Sidor

lördag 19 maj 2012

I am in heaven

Den senaste veckan har präglats av en massa experimenterande i köket. Först ut blev carrot cake milkshake som blev en riktig hit. Sedan håller jag på att göra lite nya plättar/pannkakor, vars recept ni kommer att få se imorgon. I går testade jag Smaljeansens banandessert med silkestofu som dessert. För er som inte gillar tofu (liksom jag) kan jag tala om att det inte smakar tofu alls. Tofu tar ju smak av det man vill att den ska ta smak av, eftersom den i sig själv i princip är smaklös.
Silkestofu är len, mjuk, lite som kalvdans (ni vet den där ostkakan gjord på fet mjölk). Receptet jag testade igår var:

Banandessert, 2 portioner (ca 230 kcal per portion)
225 gram silkestofu
1 mogen banan (hahahaha, tack för det . Jag ville bara testa om ni var med! Banandessert utan banan! hahaha)
3 msk jordnötssmör
1 tsk kanel

Mixa allt i mixern, låt stå svalt ett  tag och servera med bär. Jag åt min kräm med jordgubbar och lite kakaonibs som strössel. Superdupergott!

Dessutom gjorde jag en dessert att ta med till min mamma på lunchen igår. Den hittade jag HÄR.

Chokladkaka, 10-12 bitar (ca 122 kcal per bit):
170 gram mandel
10 st torkade dadlar
40 g nötsmör (jag tog jordnötssmör i brist på annat)
1 dl kakao
1 tsk vaniljpulver
3-4 msk vatten (mer om degen blir torr)
1/2 krm salt
Valfritt: en gnutta agavesirap/honung eller sötningsmedel

Mixa allt riktigt väl. Forma en rund kaka av den och plasta in och ställ i kylen/frysen en stund. Servera med lite grädde och bär. Mycket stark chokladsmak, men mycket uppskattad sådan. Smakade nästan som kladdkaka!


3 kommentarer:

M sa...

Banandessert utan banan?! Spännande! ;0)

FIA FIT sa...

JAG gillar idén om banandessert utan banan. Underbart!

Viktkamp sa...

Mums va gott =)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...