Sidor

måndag 14 maj 2012

Lite måndagsinspiration

Beata hade en måndagsfråga och det tycker jag är så roligt! Frågan lyder: Hur ni träffade, och föll, för era respektive. Det är ju alldeles strålande! Häng på ni alla tycker jag! Det är roligt att veta lite background stories och inte bara träning och kost : ) Här kommer min story.


Dagen jag träffade min man. Som vanligt, när det gäller mig, är det en lustig historia.

För att få visum som au-pair i USA måste man studera ett visst antal poäng på college (eller specialordnade kurser för au-pairer). Och det är dyrt att plugga! När jag åkte fick man 500 dollar att spendera på rätt antal poäng och det räcker inte långt. De flesta valde specialsydda kurser via förmedlingen man åker med. Som tur var hittade jag ett college som hade rabatt för au-pairer och bestämde mig för att läsa spanska. Ett smart val eftersom jag redan läst ganska mycket spanska och hade en spansktalande hushållerska i huset där jag jobbade. När man redan jobbar 45 timmar i veckan orkar man inte direkt anstränga sin hjärna med att plugga mer än nödvändigt.

Så jag hade fått ett datum, en plats och ett rum för den första lektionen i spanska. Som tur var fick jag sluta tidigare på jobbet den där kvällen (det var en kvällskurs eftersom jag jobbade på dagen), men ändock var jag försenad. Jäkla tunnelbana! 
Jag jäktade in på college och hittade rummet ganska snabbt. Jag var nästan först, trots att jag var så sen (amerikaner, jag säger då det), och gick in och satte mig och plockade upp mina block, pennor och sudd och lade dem prydligt på bänken framför mig. Andra studenter började strömma in och sätta sig. Vissa kände varandra och snackade vid bänken, andra var tysta och lite nervösa som jag. Till sist kommer läraren in. Hon presenterar sig och skriver sitt namn på tavlan. Precis som på film! Sedan säger hon kursens namn och skriver det på tavlan. N - E - U- R - O - S - C - I - E - N - C - E. Shit! Det var så långt från spanska som man kunde komma. Jag hade alltså hamnat i fel rum! Min värsta mardröm hade besannats. Mitt hjärta bankade som en trummis på ecstasy, jag började svettas och fundera på en flyktplan. Vad skulle jag göra? Ställa mig upp och proklamera att jag hamnat fel och sedan gå ut? Låtsas få ett viktigt samtal och springa ut? Jag valde den minst dramatiska vägen. Tyst och försiktigt packade jag ner mina saker och gick, utan att vända mig om, ut ur rummet. Jösses!

Nu måste jag hitta det rätta rummet så jag satte av i korridoren för att hitta en lista på rum och kurs. Jag hittade en tavla med aktuella rumsnummer och kurskoder. Då såg jag att jag flyttat om en siffra och det var på fel plan jag irrade omkring. Efter en smärre maratonrunda hittade jag rummet och kikade in genom fönstret på dörren. Där inne satt hela klassen och läraren var i full färd med att förklara saker på tavlan...Jag som hatar att komma försent.
Jag knackade på och ursäktade mig och satte mig på första bästa lediga plats. Läraren fortsatte med uppropet och frågade mig vad jag hette (en espanol så klart) och jag kunde drämma till med en hel mening på spanska. Hon märkte också att jag pluggat spanska med någon som talade som de gör i Espana. Därmed fick jag också förklara varifrån jag kom (Suecia) och fick all den uppmärksamhet jag inte ville ha.
Under uppropet fick hon också till ett skämt på den blivande maken (som jag inte vid tillfället ens såg, utan bara hörde rösten på) som han inte riktigt hängde med på. Jag garvade rått givetvis. 

När klassen äntligen var slut mitt i natten började jag gå mot hissen. Då kände jag en lätt knackning på axeln.
- Since you are from Sweden, do you like football?
Killen från klassen! Jag höll på att svimma av! Och söt var människan också! Gudarna måste vart på min sida den kvällen. Vi hade dessutom samma tunnelbanerutt hem. Hur lämpligt var inte det?
Det var början på en fin vänskap och så småningom en spirande romans. Efter några veckor fick vi nämligen flyers från en klasskamrat som skulle spela med sitt band på någon liten skum bar på Lower Eastside. Då tog min blivande man mod till sig och frågade om vi skulle gå tillsammans. Efter en kväll av prat om löss och konstiga tvålar spirade känslorna för fullt och det gick inte att hejda längre.
Vår spansklärare hejjade på oss i bakgrunden under lektionerna och sa att vi var en "perfect match".

The rest is history som man säger :)

5 kommentarer:

Annie sa...

Jag har just nu gåshud på armarna! Vilken härlig historia ni har, som en riktigt amerikansk kärleksfilm ju!

Lotta Fokuserad Energi sa...

Wow!!! :-) Underbar historia!!Kram

Cilla sa...

Vad spännande att veta er historia =) Det är alltid roligt att få veta mer om människor vars bloggar man följer och gillar.

Beatatjata sa...

Härlig lovestory!!

LC sa...

Min sambo är också från amerika! Vart bor ni någonstans, i Sverige? Isåfall, hur lyckades du övertala honom att följa med till mörkret? ;)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...