Sidor

torsdag 31 maj 2012

Utvärdering

Jo men visst. 31 dagar har tydligen passerat alldeles enormt snabbt. Vad tusan hände? Jag kommer vagt ihåg nåt om Dag 10/31 eller nåt sånt. Vad som hände efter det, vågar jag inte ens gissa.


I alla fall. The main thing denna månad har varit Periodisk Fasta. En trend inom träningsvärlden kan tyckas. Många har hållit på väldigt länge, andra har nyligen upptäckt denna livsstil. För det ÄR en livsstil.
Numera tänker jag knappt på att jag äter enligt PF. I början var det väldigt jobbigt på morgonen. Jag var van att äta frukost och gillar min frukost. Magen kurrade redan klockan 05 och då var det ytterligare 6 timmar kvar till lunch och dagens första mål. Efter nån vecka kändes det bättre och nu är det absolut under kontroll. Människan är vanedjur helt enkelt.
Det går att träna i slutet av en fasta, jag har gjort det flera gånger nu. Inga problem. Dock har jag inte upplevt den där enorma känslan, euforin, som många vittnar om. Det har känts som ett vanligt pass.
Psykiskt har jag slutat fokusera så mycket på mat. Jag kan gå längre mellan målen utan att känna mig hungrig, irriterad eller illamående. Förut kunde jag missa ett mål/mellanmål och må piss. Seriöst. Blodsockerdipp följt av uselt humör och många gånger illamående. Det är borta nu. Jag äter normala portioner fortfarande och blir mätt. I början av PF var jag tvungen att käka mycket mer för att bli mätt. Nu äter jag en vanlig portion.
BTW, en myt som jag krossat är att man har svårare att äta för många kalorier under ett ätarfönster (än om man äter alla mål mat om dagen).  Jag säger bara: watch me. 

Kroppsligt då? Man ska ju minska fettprocent och vikt och få mer definierade muskler. Det funkar mycket bra för de som redan är ganska vältränade och/eller biffig, med lite mindre fett. Själv har jag ett fint fettskydd runt alla muskler som vägrar släppa taget. Under månaden åt jag inte exakt som jag skulle. Jag fuskade lite hit och dit och den senaste veckan har varit lite värre. Ingen ångest! Jag har i alla fall märkt att jag lättare har hållt vikten trots utsvävningarna. Det beror nog på PF.
Jag har ändå sett att jag fått mer definierade armmuskler nu typ. Checka:

Förut.
Nu. Lite skillnad eventuellt.

Jag kommer att fortsätta med PF ett tag till. Det känns bra just nu. Kanske testa en 24 timmarsfasta nån gång också. Utmanande.
Nästa fokus (efter sommaren tror jag) kommer jag att käka PF OCH äta enligt "regelboken"....För att se vilken skillnad det kan bli...

18 kommentarer:

Jenny sa...

Men Trillis seriöst! Dina armar är AMAZING! Galet snygga!!! Ge hit dem :)
Kul att läsa din utvärdering och jag är då glad för din skull! Du verkar må toppen :)
Kram Jenny

Västgötskan sa...

Det syns absolut skillnad på armen! :-)

Men en fråga (ta inte illa upp): Hur funkar PF? Är det verkligen bra för t.ex. ämnesomsättningen att äta så sällan..?

Kram

FIA FIT sa...

Herremingud,,,,, syns ju så stor skillnad!!!!

Övre bilden ser ju ut som min arm. Nu blir jag taggad. Tänk om JAG kan bli sådär!

HURRA FÖR DIG! DU ÄR SÅ BRA!

Anonym sa...

Härligt! Va skönt att känna att du kunnat släppa fokus på maten och att allt ändå funkat så bra! Och träningen också så klart, men den har du ju hela tiden varit på topp med!

Du har fått en blog award på min sida:
http://joggandesund.wordpress.com/2012/05/31/ah-va-roligt/

Maria - Helt (h)ärligt! sa...

Riktigt bra jobbat, syns absolut skillnad! :-) Nu har jag inte hängt på din blogg så länge, men som du säger: det här med PF verkar väldigt inne, läser dagligen om folk som kör med det. Skulle du inte kunna skriva ett inlägg om upplägget? Hur stort "fönster" har du då du äter varje dag? Ungefär hur mycket kcal per dag? Fördelning näringsämnen? Osv... :-) Är nyfiken (kan ju förstås googla det också men trevligare att läsa om det i en blogg tänker jag)! Har tidigare helt ratat detta men det verkar ju fungera för många så det tål ju att funderas på!

Ha en toppenkväll!

Annie sa...

Lite skillnad? Du har ju klart synliga snygga muskler ju!

Lisa sa...

Men DU!! Det dör är ju rejäl skillnad:)

Och jag håller med, vart försvann maj!? Du skrev ju nyss 7/31... Konstigt!

Anna sa...

VILKEN skillnad, wow! Bra jobbat!

Fia sa...

Vilken snygg skillnad.
Bra jobbat och grattis.

Beatatjata sa...

Men herregud, ser du inte vilken skillnad det är på armarna!! Jesus maria och josef och alla små får, liksom! Grymt bra jobbat!!

Karin - FitnessochHälsa sa...

Jag ser absolut skillnad på din armmuskel. Bra jobbat! Jag skulle nog aldrig klara att fasta så där...

Ha en fin helg!

lovely coconut sa...

Jaa, håller med dig! Förut var jag slav under mina "blodsockerfall", där jag blev helt skakis och bara MÅSTE äta något annars skulle jag svimmat! Nu undrar jag hur mycket av det som bara låg i psyket..

Och att man inte kan äta mycket kalorier på pf.. hahaha.. ha. Önskar nästan att jag var en sån. ;)

Kevlarsjäl sa...

Underbart jobbat! Grattis till fina resultat.

Cilla sa...

Hörru, verkligen skillnad =) Hard work pays off baby! Det ser riktigt bra ut och jag är mer sugen än någonsin att prova periodisk fasta. Jag vet inte om jag pallar en hel månad dock, men man kanske kan börja med två veckor lr nåt. Jag behöver en ny utmaning och jag känner att jag kan behöva något som verkligen kräver lite av mig. Det är lätt att fastna i det som har varit annars. YOU ROCK!

StepUp 2 Fitness sa...

Liten skillnad??? Stor skillnad är det!!! Mycket bra jobbat med tränigen och kosten. Jag skulle inte fixa fastan...
Ha en bra söndag och kämpa vidare, läste dagens inlägg.

Anonym sa...

ASSNYGGA armar, vad kul!!!

Lotta Fokuserad Energi sa...

Supersnygga armar!!! Är du lika smal över hela kroppen nu? I så fall kan du nog inse att du inte behöver tänka på viktnedgång och liknande längre? Bara fokusera på att träna och äta rätt för att behålla formen? Superkram!

Elbe sa...

Superfint och intressant att läsa om PF hos dig! Nu kör jag!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...