Sidor

tisdag 1 maj 2012

Varför?

Ingmarie kom med en ganska relevant fråga. Eller frågor rättare sagt. Varför vila från träningen? Och varför periodisk fasta?

Vi tar frågorna i den ordningen. Ända sedan årsskiftet har jag legat hårt med träningen, i princip sex dagar i veckan, emellanåt sju dagar i veckan, utan vila. Jag älskar träningen! Den senaste tiden har jag känt att det har blivit ett "måste", vilket är ett stressmoment i sig självt. Istället för att njuta, blir det att jag måste se till att hinna. Gärna så mycket som möjligt. Eftersom maj månad ska vara så stressfri som möjligt, har jag under den första veckan lagt träningen åt sidan för att fokusera på annat. Bland annat två uppsatser som jag måste lämna in i slutet av månaden. Tanken är att utan stress hinna skriva klart dessa under veckan. I lugn och ro. Jag jobbar ju också! Och har ensam hand om min lilla tjej. No stress.

Den periodiska fastan har jag varit nyfiken på väldigt länge nu, säkert ett halvår eller mer. Jag har kikat in på hemsidor, läst på, blivit mer nyfiken, funderat på ett eget upplägg. Det verkar ha fungerat bra för väldigt många. Jag vill bli starkare, få mindre fettprocent, mer muskelmassa och sluta vara så fokuserad på mat hela tiden. Allt detta verkar man kunna uppnå med periodisk fasta. Eller i alla fall lite lättare. Bland annat hjälper den att reglera insulinkänsligheten, vilket jag har lite svårigheter med.

Ni kan läsa här t ex http://itfeelsgood.se/2012/03/periodisk-fasta-och-viktminskning/

Nu ve jag ju inte om detta kommer att vara nåt för mig. Men det kan man ju inte veta på förhand och därför ger jag det en månad till att börja med. Funkar det med min livsstil och ger det resultat fortsätter jag givetvis.

Så, idag börjar det. Jag kommer att köra en utvärdering dag för dag för att se utvecklingen i slutet av månaden. Och för att det är lättare att sköta sin åtaganden om man "rapporterar" någonstans. I detta fallet blir rapporten till Er :)

6 kommentarer:

Västgötskan sa...

Testar man inte, kan man inte veta. :-)

Cilla sa...

Jag tycker att ditt upplägg med mindre träning för ökat välmående verkar mycket rimligt. Det är tydligt att du har tänkt igenom vad du vill uppnå och det är viktigt :) Ibland kan träningen bli ett stressmoment och då tror jag att en paus kan vara bra.

Vad gäller den periodiska fastan är jag mycket nyfiken. Min kompis Tove (http://toveshalsa.blogspot.se/) har provat periodisk fasta den senaste tiden och verkar mycket nöjd. Jag är själv sugen på att köra men för min del får det givetvis bli att köra efter Fitnessfighten. En sak i taget att fokusera på så att säga :)

Lisa sa...

Klart att man ska vila ibland! Det är jätteviktigt! Det är inte för intet att även de mest elitsatsande idrottare vilar periodiskt.. Under vilan får man ut effekterna av träningen, och så ÄR det. När man tränar bryts kroppen ner och för att få förbättring, både muskelmässigt och konditionsmässigtm krävs återhämtning. Sen ska vi inte glömma skadorna... Kolla på mig, jag vilade för lite, and look where that got me!:P

M sa...

Tror inte att periodisk fasta skulle vara något för mig, men jag ser fram emot att följa din resa! =0)

anna sa...

Önskar dig lycka till. Peridiska fastan älskade jag, men den går inte ha när jag jobbar som jag gör :/

Ingmarie sa...

Tack! Jag tycker du är tuff, klok och enormt inspirerande! Periodisk fasta funkar inte på mig men man måste som sagt var testa innan man vet. :-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...