Sidor

onsdag 2 maj 2012

Dag 1/ 30

Den första dagen av fokusmaj avklarad. Det var ganska skönt att den skedde på en ledig dag, utan stressmoment och allt vad jobb innebär.
Att avstå från träningen var helt klart svårt. Jag hade en tanke hela dagen att jag skulle "fuska". Bara 15 minuter på cykeln? 10 minuter? Köra av ett liiiiitet pass Bodyrock? (Och ni som kört Bodyrock vet att det aldrig blir ett liiiiitet pass av det...). Men det gick till slut. Jag placerade ändan i soffan och bredde ut mina böcker inför uppsats nummer ett och skrev och skrev och skrev. Det blev en hel del ord och det känns bra!

Den periodiska fastan är mer intressant tycker jag eftersom det, som för många andra, har gått emot allt jag läst hittills. Ni vet, fylla på var tredje timme, äta frukost är viktigt...
När jag vaknade på morgonen var jag inte direkt hungrig. Magen kändes tom, men inte hungrig. Hungern kom en dryg halvtimme senare, när jag normalt äter frukost. Jag äter cirka en halvtimme efter uppstigning oavsett när jag vaknar. Istället för att äta tog jag mig en kopp te och det kändes att magen fylldes upp och jag blev mindre hungrig. Dock hade jag inga obehagskänslor som kan bli när jag inte ätit på länge.
Sedan åt jag frukost vid 9.30, ungefär exakt 16 timmar efter senaste måltiden. Jag överåt inte, åt lagom. Och kände mig mätt väldigt länge. Klockan 14.30, när vi kom hem från parken, åt jag en stor portion jordgubbar med en burk keso och en bit hembakt bröd. Det var också mättande.

På kvällen var det svårare. Då brukar jag oftast äta ett mål efter träningen. Men nu varken tränade jag eller åt. En normal dag kommer jag att äta ett litet mål runt 20.15 efter träningen...
Vi får se hur dag två känns. Den är jag mer nervös inför eftersom jag jobbar och är superaktiv till lunchen klockan 11. 
'
Really? Vi får väl se!

7 kommentarer:

Fia sa...

Det är så kul att du har olika "projekt" på gång hela tiden. Hos dig händer det alltid massa roligt.

M sa...

Lycka till! Hoppas det går bra. Själv hade jag tuppat av! =0)

Maria sa...

Jag gillar ditt maj-upplägg! Återhämtning & mindfullness är något man ofta glömmer i all stress & prestation. Jag är sådan. Därför går jag på yoga 1-2 ggr veckan för att typ kompensera för de andra veckans dagar då jag stressar för att hinna träna, laga mat osv.. Jag har också fastat (PF) i tre veckor nu. NU börjar det bli lite tråkigt/jobbigt, börjar sakna frukostarna. Äter första målet vid lunch och tänker ge det denna veckan med. Det bästa är jag jag förstått att jag inte behöver mat var 3:e timme .. man klarar sig längre än så! ;)

Ha en härlig dag!

=)

Lotta Fokuserad Energi sa...

Hej Vännen! Glad att du kör på och hittar nya saker som motiverar dig.. Jag skulle inte gilla PF av många anledningar men bla så har jag redan förstört min kropp med olika bantningsmetoder mm och dels vill jag att mina muskler får näring eftersom jag gärna vill ha mycket sådana;) Kram på dig!

StepUp 2 Fitness sa...

Lycka till med fokusmånaden. Hejar på dig!

Lisa sa...

Ok, men kör du sexton timmar mellan måltiderna? Jag är inte riktigt med;)... Försökte dock läsa på lite om periodisk fasta, men det verkar ju finnas lite olika sorter:)

Anna sa...

du kommer fixa de =)
Jag kände en sån ork med träningen och efter de åt jag första måltiden. mellan 13-14. synd att de inte funkar med jobbet bara =/

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...